Özhan Elbaş H. N.(Yürütücü), Göçmen Baykara Z., Bulut H., Çobanoğlu N., Güler Demir S., Demirsoy Ü. N., et al.
Diğer Resmi Kurumlarca Desteklenen Proje, 2006 - 2008
EVDE BAKIM HİZMETİ VERECEK
HEMŞİRELERİN EĞİTİMİ PROJESİ
Dünyada ve ülkemizde evde bakım giderek önem kazanan bir sağlık
hizmetidir. Bunun en önemli nedenleri arasında; yaşlı nüfusun, kronik ve
dejeneratif hastalıkların artması, sağlık hizmetlerinin sürdürülmesinde yaşanan
sorunlar, tıbbi teknolojideki gelişmeler, tüketici tercihleri vb. konular yer almaktadır. Evde bakım
hizmetlerinin, hastane ortamının olumsuz koşullarından uzakta, hastanın
yakınlarının da olduğu ev ortamında verilmesi bireyin iyileşme sürecini olumlu
yönde etkilemektedir. Birey, evinde sağlık durumuna göre ziyaret edilmekte,
tedavisine ve bakımına ilişkin düzenlemeler zaman kaybı olmadan yapılabilmektedir.Evde bakım hizmeti, evde
bakım hizmet alanının profesyonelleri tarafından verilmelidir. Ülkemizde
verilen evde bakım hizmetleri, hastalıklarla ilgili bazı özel dal dernekleri,
bazı kurumların evde bakıma yönelik proje ve uygulamaları ile kısıtlıdır. Bu
alanda çalışacak eğitimli insan gücü eksikliği evde bakım hizmetlerinin
gerçekleştirilmesini güçleştirmektedir .
Ülkemizde evde bakım hemşireliğinin eğitimi,
hemşirelik okullarının lisans ve lisansüstü eğitim programlarında ders olarak
yer almakta, evde bakım hemşireliğine yönelik lisans üstü program
bulunmamaktadır. Türkiye’de evde bakım hizmetleri 2005 yılında T.C. Sağlık
Bakanlığı tarafından çıkarılan “Evde Bakım Hizmetleri Sunumu Hakkında
Yönetmelik” ile düzenlenmiş olup gelişme aşamasındadır. Ancak halen evde bakım
hizmetleri ödeme sistemleri kapsamında istenilen şekilde yer almamaktadır.
Ülkemizde evde bakım ile ilgili ilk kongre 1998 yılında
gerçekleştirmiştir. 18 Ağustos 2005 tarihinde İstanbul’da Evde Bakım Derneği
kurulmuş olup, evde bakım hizmetlerinin geliştirilmesine yönelik çalışmalarına
devam etmektedir.
Evde bakım hemşireliği, evde hastaneden daha kapsamlı ve sürekliliği
olan hemşirelik hizmetlerinin verilmesini gerektirdiğinden bu hizmete ilişkin
uygulamaların, yönetim ve liderlik becerilerinin geliştirilmesi oldukça
önemlidir. Bu nedenle yakın gelecekte hızla yaygınlaşması beklenen bu hizmetin
istendik kalitede sunulabilmesi için evde bakım hizmetini verecek sağlık ekibi
üyelerinin evde bakım konusunda sertifikaya sahip olmalarının gerekli olduğu
düşünülmektedir.
Günümüzdeki sağlık bakım sistemindeki değişimler ve toplum temelli
sağlık bakım hizmeti anlayışı kapsamına evde bakım hizmetlerinin eklenmesi,
sonucunda hemşirelik okullarından mezun olan hemşirelerin geleneksel sağlık
hizmeti anlayışı yerine evde bakım hizmetlerinin de yer aldığı sağlık bakım
hizmetlerinde çalışmaları beklenmektedir. Bu durum hemşire eğitimcilerin yeni
mezun hemşirelerin evde bakım konusunda yeterliliğini sağlamaya yönelik eğitim
müfredatlarını geliştirmelerini ve evde bakım hemşireliği uygulamalarının
etkili bir şekilde yapılmasını sağlamalarını zorunlu kılmıştır. Ayrıca
günümüzde hastaların evde bakımının multidispliner ve multisektörel bir hizmeti
gerektirmesi, sağlık hizmetlerinde finansmanlarda kısıtlama yapma ihtiyacının
artması, hemşirelerin yeni gelişen teknolojileri takip etme zorunluluğu evde
bakım hizmeti verecek hemşirelerin bu alanda yeterli sayıda ve alanda uzman
olmaları gerekliliğini ortaya çıkarmıştır.
Daha önce de belirtildiği gibi, özellikle evde bakım hizmetlerinde
ihtiyacı olan bireye bakımın verilmesi ve devamlılığının sürdürülmesinde
hemşirelerin oldukça önemli rolleri vardır. Bu nedenle evde bakım hizmetlerinde
yer alacak hemşirelerin alanında uzman kişiler tarafından eğitilmesinin hem
verilen evde bakım hizmetlerinin kalitesini artırabileceği, hem de toplumun
sağlığının geliştirilmesi ve yükseltilmesinde etkili olacağı bir gerçektir.
Ülkemizde bu amaç ve kapsamda yeterli diyebileceğimiz eğitim programı
bulunmadığından bu gereksinimi gidermek amacıyla Gazi Üniversitesi Hemşirelik
Yüksekokulu ve Gazi Üniversitesi Tıp Fakültesi işbirliği ile “Evde Bakım
Hizmeti Verecek Hemşirelerin Eğitimi Projesi” düzenlenmiş ve bu proje
kapsamında “Evde Bakım Hemşiresi Yetiştirme Kursu” adı altında iki kez kurs
planlanmıştır. Bu sunuda birincisi tamamlanan kursa ilişkin sonuçlar yer
almaktadır.
Proje, evde bakım hizmeti sunacak olan hemşirelerin bilgi ve
deneyimlerini artırarak evde bakım hizmetlerini geliştirmek amacıyla eylem
araştırması olarak planlanmıştır. Bu amaca ulaşmak için 2 kez Evde Bakım
Hemşiresi Yetiştirme Kursu düzenlenmiştir. Kurslara diploması Sağlık Bakanlığı
tarafından onaylanmış, lisans ve önlisans mezunu hemşireler dahil edilmiştir.
Kurs süresi 2 hafta (96 saat) olarak gerçekleştirilmiştir. Kurs sonunda teorik
bilgi değerlendirmesinden ve ev ziyaretleri uygulamalarında yaptıkları bakım
planlarından 100 üzerinden 80 puan alan hemşirelere “Evde Bakım Hemşireliği
Sertifikası” verilmiştir. Projeden elde edilen veriler SPSS 11.0 paket
programında değerlendirilmiştir. Verilerin değerlendirilmesinde yüzdelik hesabı
ve iki ortalama arasındaki farkın anlamlılık testi kullanılmıştır.
Proje kapsamında düzenlenen kurslara 41 kişi katılmıştır. Kursiyerlerin %92.7’si kadın olup, yaş
ortalamaları 28.8 ±5.51’dir. Kursa
katılan hemşirelerin %56.1’i lisans veya lisansüstü eğitimi mezunu olup,
%51.2’sinin toplam çalışma süresi, %75.6‘sının ise birimde çalışma süresi 0-5
yıldır. Katılımcıların %41,5’i dahili ve cerrahi kliniklerde çalışırken,
yalnızca %4.9’u evde bakım ünitesinde çalışmaktadır. Kursiyerlerin %92.7’si
evde bakım hemşireliğine ilişkin herhangi bir bilimsel programa, tamamı ise
evde bakım hemşireliğine ilişkin herhangi bir kursa katılmamıştır. Kursa
katılan hemşirelerin 100 puan üzerinden ön test puan ortalaması 46.49± 9.14, son test puan ortalaması
ise 87.90±6.00 olup, iki ortalama arası fark istatistiksel olarak anlamlı
bulunmuştur (p< 0.05).
Kursiyerlerin ev ziyaretleri sonrası hastalarında hemşirelik tanısı
olarak sıklıkla travma riski, doku bütünlüğünde bozulma/bozulma riski, ağrı,
sağlığın sürdürülmesinde değişimi belirledikleri saptanmıştır.
Kursun sonunda kursiyerlerin kursa ilişkin; kursun mesleki bilgilerin
güncellediği, konuların yeterli ve kapsamlı olduğu, eğitimcilerin anlatım
yöntemlerinin kursun etkinliğini artırdığı, ders araç gereçlerinin yeterli
olduğu gibi olumlu, ders sürelerinin sınırlı, tartışmaların kısıtlı olduğu gibi
olumsuz geri bildirimleri olmuştur.
Sonuç olarak, Türkiye için bir ilk niteliği taşıyan bu proje kapsamında
gerçekleştirilen “Evde Bakım Hemşiresi Yetiştirme Kursları”nda hemşirelerin
bilgi puan ortalamaları anlamlı ölçüde artış göstermiştir. Ayrıca hemşireler
evde bakım uygulamalarına ilişkin deneyim kazanmışlardır. Bu sonuçlara
dayanılarak benzer eğitim programlarının geliştirilmesi, desteklenmesi ve
sürekliliğinin sağlanması ile ilgili önerilerde bulunulmuştur.
*“Evde Bakım Hizmeti Verecek
Hemşirelerin Eğitimi Projesi’nin” ilk
kursuna ilişkin sonuçlar, Amerika Birleşik Devleti’nde
Wisconsin-Milwaukee Üniversitesi tarafından düzenlenen 13-15 Kasım 2008
tarihinde 5. Uluslar arası Sağlık Sistemleri Konferans’ında sunulmuştur.