Ünal R. (Yürütücü)
Savunma Sanayi Başkanlığı Destekli Proje, 2015 - 2016
Helikopter rotor sistemleri aşırı döngüsel yüklere maruz kalmaktadır. Aşırı döngüsel yüklere maruz yapıların ana hata mekanizması delaminasyondur. Ayrıca döngüsel yüklere maruz kalan dinamik sistemlerde fatigue’de sınırlayıcı bir faktördür. Üretimden kaynaklanan hatalarda matriksin baskın olduğu özelliklerde ciddi bir şekilde bozulmaya sebep olur. Bununla birlikte kompozit parçalardaki tüm hataları elimine etmek de mümkün bir işlem değildir. Bunun yerine hedeflenen durability ve hasar toleransı göz önünde bulundurularak hataların kritik yapisal parcalar üzerindeki etkisini araştırmaktır.
Bu çalışmada geliştireceğimiz yapısal metodların amacı üretimsel ve dizayn kaynaklı hataların parçaların mekanik performansı ve kullanılabilir ömürlerindeki etkisini ve yaygın dizayn pratiklerini elde edebilmektir. Polimer matrix kompozitlerindeki hataları doğru bir şekilde tahmin edilememesinin sebebi matrix ağırlıklı malzeme özelliklerinin eksik olmasıdır. Özellikle parcalarin Interlaminar tensile strength fatigue performasını karakterize etmek zor bir iştir. Kompozit parçalarındaki ana hata modlarından olan delaminasyonu tespit etmek, inter-laminar shear strength ve fatigue performans özelliklerini doğru ölçmek için gereklidir. Bu calismada kompozit fatigue-kritik parçalardaki üretimsel hataların (delamination,porosity,void) ILT (inter-laminar-tensile) ILS ( inter-laminar-shear ) fatigue özelliklerine etkisi incelenecektir. Hatalar sonlu elemanlar yöntemi ile modellenicek olup, daha sonra ilgili test yöntemleri karşılaştırılacaktır. Hataların miktarları tahribatsız muayene yöntemleri ile ölçülerek, hatalar miktarları ile sonlu elemanlar yöntemi modellenecektir. İndirgenmiş test dataları ile sonlu elemanlardan gelen sonuçlar karşılaştırılarak güvenilir ILT strength ve yorulma ömrüne karar verilecektir. Bunun yaninda yorulma ömrü hesabı ile optimizasyon işlemlerinin birlikte yürütülmesi amaçlanmaktadır.