Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2024 - 2024
Günümüzde otomobillerin teknolojik gelişim süreci, sadece konfor ve hız olarak değil aynı zamanda güvenliği de artırma yönünde büyük adımlar atarak ilerlemektedir. Bu adımlardan biri de çarpışma kutuları olarak bilinen yapısal güvenlik sistemleridir. Çarpışma kutuları, genellikle aracın ön, arka veya yan bölgelerinde bulunur ve çarpışma sırasında oluşan kinetik enerjiyi emerek deformasyona uğrar. Bu sayede araçların çarpışma sırasında etkilerini absorbe ederek, yolcuların hasar görmesini ve ciddi yaralanmaları önlemeye yardımcı olur.
Otomotiv endüstrisi, sürekli olarak malzeme teknolojilerini ve üretim yöntemlerini geliştirerek araçların performansını, güvenliğini ve konforunu artırmaya odaklanmaktadır. Bu yüzden filamentlerin de otomotiv endüstrisinde geniş bir kullanım alanı vardır. Filamentler, yüksek sıcaklıklarda eriyen ve ardından soğuyarak sertleşen malzemelerdir. Bu bağlamda, ABS (Akrilonitril Bütadien Stiren) ve TPU (Termoplastik Poliüretan) gibi filament türleri, otomobil gövdelerinde, şasi parçalarında ve diğer yapısal bileşenlerde kullanılarak aracın genel dayanıklılığını ve çarpışma direncini artırabilmektedir. Ayrıca, hafif yapılarıyla yakıt verimliliğine de oldukça fayda sağlarlar.
ABS filamentler, otomobilin çeşitli bölgelerinde koruyucu kaplamaların üretiminde kullanılabilmektedir. Bu parçalar çevresel etkilere karşı dayanıklıdır ve uzun ömürlüdür. TPU filament türü ise, darbe emici özellikleriyle bilinmektedir. Bu nedenle, otomobilde çarpışma enerjisini emmek ve hasarı azaltmak için tamponlar, tampon kaplamaları ve çarpışma kutuları gibi parçalarda kullanılabilmektedir.
Önerilen proje kapsamında, çok yönlü burulmalı histerik enerji sönümleyicilerin geometrik modeli basitleştirilerek enerji sönümleyici profiller tasarlanacaktır. Tasarlanan bu yapılar geleneksel çarpışma kutusunun içerisine belirlenen filament kombinasyonlarında yerleştirilerek özgün yapılar elde edilecektir. Bu yapılar eklemeli imalat yöntemleri kullanılarak üretilecek ve standart enerji sönümleyici profillerin içerisine yerleştirilerek özgün hibrit tasarım numuneleri elde edilecektir. Sonraki aşamada ise üretilen yapıların testleri yapılarak enerji sönümleme performansları belirlenecektir. Son olarak, sonuçlar nümerik analizler ile doğrulanıp optimum geometrik özelliklere sahip hibrit enerji sönümleyici profiller tespit edilecektir. Proje sonunda seçilen geometrik tasarım ve filament kombinasyonu hakkında bir rapor hazırlanarak profilin seri üretim yöntemleriyle imal edilmesi ve günümüz taşıtlarında kullanılması hedeflenmektedir.