Doğayı Öğreniyorum


Akıllı Şimşek S.(Yürütücü), Çorak Öcal İ., Aslan Yücel P., Günal A. Ç., Bal N., Sezgin M., et al.

TÜBİTAK Projesi, 4008 - Özel Gereksinimli Bireylere Yönelik Kapsayıcı Toplum Uygulamaları Destekleme Programı, 2025 - 2026

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Destek Programı: 4008 - Özel Gereksinimli Bireylere Yönelik Kapsayıcı Toplum Uygulamaları Destekleme Programı
  • Başlama Tarihi: Mayıs 2025
  • Bitiş Tarihi: Eylül 2026

Proje Özeti

Hafif zihinsel yetersizliği olan öğrencilerin doğada yaşanan rutin olayları, günlük

hayatlarında anlamalarına yardımcı olup, sosyalleşmelerine ve psikolojik olarak kendilerini

iyi hissetmeleri sayesinde topluma kazandırmak önem arzetmektedir. Projenin amacı, hafif

düzey zihinsel yetersizliği olan öğrencilere, öğretmenlerinin gözetiminde, doğanın

anlatılması, doğada ilgili duydukları, öğrendikleri bilgilerin uygulamayla somutlaştırılması ve

uygulama süreçlerine aktif katılımlarıyla, özgüvenle toplumla kaynaşmalarının sağlanmasıdır.

Hazırlanan etkinliklerle doğadaki olayları canlandırarak, doğayı anlama çalışmaları

yapılacaktır. Öğrencilerin yaparak/yaşayarak öğrenme süreçleri desteklenecektir. Projede iki

farklı hedef kitle aynıanda yeralacaktır. Çankırı’da Şehit Ömer Faruk Biçer Özel Eğitim

Meslek okulunda öğrenim gören hafif zihinsel yetersizliği olan orta-lise düzeyinden seçilecek

10 öğrenci projenin birinci hedef kitlesidir.

Etkinliklerle öğrenciler sosyalleşecek, arkadaşlarıyla yardımlaşarak işbirliği içinde

çalışacaktır.Projede etkinlikler öğrencilerin gereksinimleri gözönüne alınarak, ilgi, merak

uyandıracak şekilde alanlarında uzman kişiler tarafından disiplinlerarası etkileşimler içerecek

şekilde hazırlanmıştır.Etkinlikler, sohbet, gözlem, deneylerle; öğrencilerin doğada gördükleri

olayların, öğrendiklerinin hayatlarındaki yerini bulmasını ve yaşantılarında kullanabilmelerine

imkân tanıyacaktır.Amaç bilgiyi vererek eğlendirmek hemde sosyalleşmelerine katkı

sağlamaktır. Etkinliklerde, iki özel eğitim öğretmeni rehber olarak etkinliklere

katılacaktır.Hafif düzeyde zihinsel yetersizliği olan öğrencilerin etkinliklerde aktif rol almaları

sağlanarak, doğadaki bilimsel gerçeklere ilgi ve meraklarının artması, merak ve sorgulama

isteklerini oluşacaktır.Bu şekilde öğrencilerin bilişsel, sosyal, görsel ve motor becerileri

geliştirecektir.

Çocukların ilk öğretmenleri olan ailelerine (ikinci hedef kitle)de yaşamlarına destek için proje

uzmanı tarafından eğitim verilecektir. Böylece aileler de sürece dahil edilmiş olacaktır.

Öğrenciler sosyal program çerçevesinde Tuz Mağarası’na götürülecek ve yaşadıkları

coğrafyada önemli bir gelir kaynağı olan tuzun öneminden bahsedilecektir. Projenin

etkinlikleri öğrencilerin fiziksel performansını da olumlu yönde etkileyecektir.

Proje sonunda çocukların resim etkinliğinde yaptıkları resimlerden oluşan sergi açılacaktır.Bu

sergiye, ailelerin, davetlilerin katılımlarının onları olumlu yönde etkileyeceği ve topluma

uyumlarına katkı sağlayacağı düşünülmektedir.

Proje kapsamında etkinliklere uygun TÜBİTAK kitapları ücretsiz öğrencilere dağıtılacaktır.

Tüm sürecin etkililiğini ve işlevselliğini ortaya koymak için öğrenciler, öğretmenler ve

ailelerine uygulanacak anlaşılması kolay bir şekilde hazırlanan sosyal geçerlik formu ile

değerlendirilme yapılacaktır. Bu projenin özel gereksinimli olan çocukların toplumla

bütünleşmelerine katkı sağlayacağı düşünülmektedir.