Akıllı Şimşek S.(Yürütücü), Çorak Öcal İ., Aslan Yücel P., Günal A. Ç., Bal N., Sezgin M., et al.
TÜBİTAK Projesi, 4008 - Özel Gereksinimli Bireylere Yönelik Kapsayıcı Toplum Uygulamaları Destekleme Programı, 2025 - 2026
Hafif zihinsel yetersizliği olan öğrencilerin doğada yaşanan rutin olayları, günlük
hayatlarında anlamalarına yardımcı olup, sosyalleşmelerine ve psikolojik olarak kendilerini
iyi hissetmeleri sayesinde topluma kazandırmak önem arzetmektedir. Projenin amacı, hafif
düzey zihinsel yetersizliği olan öğrencilere, öğretmenlerinin gözetiminde, doğanın
anlatılması, doğada ilgili duydukları, öğrendikleri bilgilerin uygulamayla somutlaştırılması ve
uygulama süreçlerine aktif katılımlarıyla, özgüvenle toplumla kaynaşmalarının sağlanmasıdır.
Hazırlanan etkinliklerle doğadaki olayları canlandırarak, doğayı anlama çalışmaları
yapılacaktır. Öğrencilerin yaparak/yaşayarak öğrenme süreçleri desteklenecektir. Projede iki
farklı hedef kitle aynıanda yeralacaktır. Çankırı’da Şehit Ömer Faruk Biçer Özel Eğitim
Meslek okulunda öğrenim gören hafif zihinsel yetersizliği olan orta-lise düzeyinden seçilecek
10 öğrenci projenin birinci hedef kitlesidir.
Etkinliklerle öğrenciler sosyalleşecek, arkadaşlarıyla yardımlaşarak işbirliği içinde
çalışacaktır.Projede etkinlikler öğrencilerin gereksinimleri gözönüne alınarak, ilgi, merak
uyandıracak şekilde alanlarında uzman kişiler tarafından disiplinlerarası etkileşimler içerecek
şekilde hazırlanmıştır.Etkinlikler, sohbet, gözlem, deneylerle; öğrencilerin doğada gördükleri
olayların, öğrendiklerinin hayatlarındaki yerini bulmasını ve yaşantılarında kullanabilmelerine
imkân tanıyacaktır.Amaç bilgiyi vererek eğlendirmek hemde sosyalleşmelerine katkı
sağlamaktır. Etkinliklerde, iki özel eğitim öğretmeni rehber olarak etkinliklere
katılacaktır.Hafif düzeyde zihinsel yetersizliği olan öğrencilerin etkinliklerde aktif rol almaları
sağlanarak, doğadaki bilimsel gerçeklere ilgi ve meraklarının artması, merak ve sorgulama
isteklerini oluşacaktır.Bu şekilde öğrencilerin bilişsel, sosyal, görsel ve motor becerileri
geliştirecektir.
Çocukların ilk öğretmenleri olan ailelerine (ikinci hedef kitle)de yaşamlarına destek için proje
uzmanı tarafından eğitim verilecektir. Böylece aileler de sürece dahil edilmiş olacaktır.
Öğrenciler sosyal program çerçevesinde Tuz Mağarası’na götürülecek ve yaşadıkları
coğrafyada önemli bir gelir kaynağı olan tuzun öneminden bahsedilecektir. Projenin
etkinlikleri öğrencilerin fiziksel performansını da olumlu yönde etkileyecektir.
Proje sonunda çocukların resim etkinliğinde yaptıkları resimlerden oluşan sergi açılacaktır.Bu
sergiye, ailelerin, davetlilerin katılımlarının onları olumlu yönde etkileyeceği ve topluma
uyumlarına katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Proje kapsamında etkinliklere uygun TÜBİTAK kitapları ücretsiz öğrencilere dağıtılacaktır.
Tüm sürecin etkililiğini ve işlevselliğini ortaya koymak için öğrenciler, öğretmenler ve
ailelerine uygulanacak anlaşılması kolay bir şekilde hazırlanan sosyal geçerlik formu ile
değerlendirilme yapılacaktır. Bu projenin özel gereksinimli olan çocukların toplumla
bütünleşmelerine katkı sağlayacağı düşünülmektedir.