Otizm spektrum bozukluğu olan bireylere görsel destek paketiyle diş fırçalama becerisinin kazandırılması ve sürdürülmesi


Creative Commons License

PEKER İ. (Yürütücü), ATABEK D., TİMUÇİN U., GÜNDÜZ T., DOĞAN S.

Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2022 - 2024

  • Proje Türü: Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
  • Başlama Tarihi: Haziran 2022
  • Bitiş Tarihi: Temmuz 2024

Proje Özeti

Otizm spektrum bozukluğu (OSB), davranış, ilgi ve etkinliklerde sınırlı, yineleyici özellikler, sosyal etkileşim ve iletişimde güçlüklerle karakterize edilen nörogelişimsel bir bozukluktur. OSB olan bireylerin, ağız bakımını kabul etmeleri sağlıklı bireylere göre daha zordur. Duyu motor yetersizlikleri, yürütücü işlevlerde sorunlar yaşanması, dikkat ve davranış problemleri, anlamada güçlükler, dil becerilerindeki sorunlar ağız bakımını zorlaştırmaktadır. OSB olan bireylerin çürük ve periodontal hastalık görülme sıklığı, sağlıklı bireylerden çok daha yüksektir. Bu bireylerin dental tedavileri çoğunlukla sedasyon ve genel anestezi altında yapılabilmektedir. Herhangi bir hastalıkla mücadelenin en etkin ve hesaplı yolu, koruyucu önlemler almaktır. Bütün bu etkenler OSB olan bireylerde diş fırçalama alışkanlığının, günlük yaşam becerileri içerisinde yer alması gerekliliğinin önemini ortaya koymaktadır. OSB tanısı almış çocuğu olan ebeveynleri, diş fırçalama alışkanlığının erken yaşta öğretilmesi ve sürdürülmesi konusunda motive etmek ve destek olmak gereklidir
            OSB olan bireylerin eğitimlerinde görsel pedagoji sıklıkla kullanılan bir yöntemdir. Karmaşık prosedürleri öğrenmede çoklu adımlara ayrılmış görsel destekler, OSB olan bireylerin uyum sağlamasını kolaylaştırır. Son yıllarda OSB olan bireylere diş fırçalama becerisinin kazandırılmasında görsel desteklerin kullanıldığı çalışmalar yapılmaktadır.
Bu çalışmanın amacı, OSB tanılı bireylere diş fırçalama becerisinin kazandırılması ve sürdürülmesinde görsel desteklerin etkisini değerlendirmektir. Çalışmanın evrenini OSB tanısı olan bireyler ve ebeveynleri oluşturmaktadır. Görsel destek olarak diş fırçalama basamaklarını içeren resimler kullanılacaktır. Ebeveynlere resimlerin nasıl kullanılacağı araştırmacılar tarafından anlatılacaktır. Onlardan görselleri kullanarak diş fırçalama uygulamalarını günde iki kez çocuklarıyla birlikte yapmaları istenecektir. Çocuğun uygulamasıyla ilgili veriler ebeveyn tarafından çalışma için hazırlanmış özel formlara kaydedilecektir. Bireylerin ağız hijyeni uygulamalarındaki farklılık, altı aylık süreçte iki haftalık periyotlar sonunda elde dilen verilerle değerlendirilecektir.