Yurtdaş S.(Yürütücü), Mirici S.
TÜBİTAK Projesi, 2022 - 2022
Proje doğa bilimleri alanı içinde yer alan biyoloji dalının taksonomi alt bilim dalında
gerçekleşecek bilimsel araştırma yöntem, teknik ve süreçler eğitimi yolu ile bilimsel bilgi
farkındalığı oluşturmak amacıyla hedef kitlenin bilimsel konuları, kavramları ve süreçleri
kavrayabilmesi için:
1. Araştırma ve Uygulamalarıyla Proje Tabanlı Öğrenme
2. Bilim, Bilimsel Uygulamalar ve Bilimsel Uygulama Becerileri (Soru Sorma ve
Problemi Tanımlama Becerisi, Model Oluşturma ve Kullanma Becerisi, Araştırma
Planlama ve Gerçekleştirme Becerisi, Veri Analizi ve Yorumlama Becerisi,
Matematiksel ve Hesaplamalı Düşünme Becerisi, Açıklamalar Oluşturma ve
Çözümler Tasarlama Becerisi, Kanıtlardan Argüman Oluşturma Becerisi, Bilgi
İletişimi Kurma Becerisi)
3. Bilim ve Bilimsel Araştırmalarla İlgili Temel Kavramlar (Bilimsel Yasalar, Bilimsel
Teori, Çıkarım, Bilimsel Model, Kaynak Araştırma (Alan Yazın))
4. Bilim ve Bilimsel Araştırmalarla İlgili Temel Kavramlar (Hipotez, Hipotezi test
etme (gözlem ve deney tasarlama), Deney veya gözlemdeki değişkenler, (1)
Bağımsız değişken, (2) Bağımlı değişken, (3) Kontrol değişken (kontrol grubu))
5. Bilimsel Araştırmalarda Dikkat Edilecek Hususlar ve Etik İlkeleri
6. Bilimsel Bilgi, Bilimin Doğası/Felsefesi
7. Taksonomi nedir/Taksonominin farklı disiplinlerle ilişkileri,
8. Kopepod taksonomisi çalışmalarında izlenen bilimsel yöntem süreci,
9. Gruplara ayrılan katılımcıların hipotezlerinin, bağımlı, bağımsız ve kontrol
değişkenlerinin belirlenmesi,
10. Hipoteze özel araştırma yönteminin belirlenmesi, araştırma planın oluşturulması,
araştırma iş zaman çizelgesinin hazırlanması, literatür taraması,
11. Arazide çıkabilecek ve preparatı hazırlanacak örneklerin tanıtımı, preparat
hazırlama yöntemleri, arazi güvenlik tedbirleri bilgilendirilmesi, arazide izleneceksüreçler ve dikkat edilmesi gereken hususlar, arazi çalışmalarında kullanılacak form
ve dokümanların hazırlanması, arazide kullanılacak materyallerin tanıtılması,
12. Arazide Örnek Toplama Uygulaması,
13. Arazide Toplanan Örneklerin Ayıklanması (Süzme/Seçme/Preparat Hazırlama),
14. Arazide Toplanan Örneklerin Korunma Yöntemleri,
15. Tür nedir? / Kopepod nedir? Kopepod tür teşhisi nasıl yapılır? Nasıl çizilir?
16. Taksonomide güncel yaklaşım ve yöntemler,
17. Materyal inceleme yöntemleri, (SEM, Konfokal Mikroskobu; DIC Çizim
Mikroskobu, Moleküler Yöntem)
18. Aydınger çizim yöntemi ile materyalin dijital ortama aktarılması,
19. Araştırma sırasında elde edilen verilerin analizi ve yorumlama becerisinin
geliştirmesi,
20. Bilimsel Araştırma Raporu Hazırlama,
21. Poster Hazırlama ve Sunma,
dersleri gözlem, deneysel uygulamalar, işbirlikli grup çalışmaları, saha çalışmaları ve ölçme
değerlendirme etkinlikleri yöntemleri ile 30 kişiden oluşan biyoloji öğretmen grubuna 13-19
Kasım 2022 tarihleri arasında ekte yer alan program dâhilinde 6 gece konaklamalı 7 günlük
Mersin Üniversitesi İleri Teknoloji Eğitim ve Uygulama Laboratuvarı, Mersin Üniversitesi
Eğitim Fakültesi Derslik 28 / Kimya Öğrenci Laboratuvarı ve Mersin Viranşehir Sahilinde
gerçekleştirilen faaliyetleri içermektedir.