“Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımı İle Kıyı Ekosisteminde Taksonomi Uygulama Örneği Üzerinden Bilimsel Araştırma Yöntem, Teknik ve Süreç Eğitimi-II”


Yurtdaş S.(Yürütücü), Mirici S.

TÜBİTAK Projesi, 2022 - 2022

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Başlama Tarihi: Kasım 2022
  • Bitiş Tarihi: Kasım 2022

Proje Özeti

Proje doğa bilimleri alanı içinde yer alan biyoloji dalının taksonomi alt bilim dalında gerçekleşecek bilimsel araştırma yöntem, teknik ve süreçler eğitimi yolu ile bilimsel bilgi farkındalığı oluşturmak amacıyla hedef kitlenin bilimsel konuları, kavramları ve süreçleri kavrayabilmesi için: 1. Araştırma ve Uygulamalarıyla Proje Tabanlı Öğrenme 2. Bilim, Bilimsel Uygulamalar ve Bilimsel Uygulama Becerileri (Soru Sorma ve Problemi Tanımlama Becerisi, Model Oluşturma ve Kullanma Becerisi, Araştırma Planlama ve Gerçekleştirme Becerisi, Veri Analizi ve Yorumlama Becerisi, Matematiksel ve Hesaplamalı Düşünme Becerisi, Açıklamalar Oluşturma ve Çözümler Tasarlama Becerisi, Kanıtlardan Argüman Oluşturma Becerisi, Bilgi İletişimi Kurma Becerisi) 3. Bilim ve Bilimsel Araştırmalarla İlgili Temel Kavramlar (Bilimsel Yasalar, Bilimsel Teori, Çıkarım, Bilimsel Model, Kaynak Araştırma (Alan Yazın)) 4. Bilim ve Bilimsel Araştırmalarla İlgili Temel Kavramlar (Hipotez, Hipotezi test etme (gözlem ve deney tasarlama), Deney veya gözlemdeki değişkenler, (1) Bağımsız değişken, (2) Bağımlı değişken, (3) Kontrol değişken (kontrol grubu)) 5. Bilimsel Araştırmalarda Dikkat Edilecek Hususlar ve Etik İlkeleri 6. Bilimsel Bilgi, Bilimin Doğası/Felsefesi 7. Taksonomi nedir/Taksonominin farklı disiplinlerle ilişkileri, 8. Kopepod taksonomisi çalışmalarında izlenen bilimsel yöntem süreci, 9. Gruplara ayrılan katılımcıların hipotezlerinin, bağımlı, bağımsız ve kontrol değişkenlerinin belirlenmesi, 10. Hipoteze özel araştırma yönteminin belirlenmesi, araştırma planın oluşturulması, araştırma iş zaman çizelgesinin hazırlanması, literatür taraması, 11. Arazide çıkabilecek ve preparatı hazırlanacak örneklerin tanıtımı, preparat hazırlama yöntemleri, arazi güvenlik tedbirleri bilgilendirilmesi, arazide izleneceksüreçler ve dikkat edilmesi gereken hususlar, arazi çalışmalarında kullanılacak form ve dokümanların hazırlanması, arazide kullanılacak materyallerin tanıtılması, 12. Arazide Örnek Toplama Uygulaması, 13. Arazide Toplanan Örneklerin Ayıklanması (Süzme/Seçme/Preparat Hazırlama), 14. Arazide Toplanan Örneklerin Korunma Yöntemleri, 15. Tür nedir? / Kopepod nedir? Kopepod tür teşhisi nasıl yapılır? Nasıl çizilir? 16. Taksonomide güncel yaklaşım ve yöntemler, 17. Materyal inceleme yöntemleri, (SEM, Konfokal Mikroskobu; DIC Çizim Mikroskobu, Moleküler Yöntem) 18. Aydınger çizim yöntemi ile materyalin dijital ortama aktarılması, 19. Araştırma sırasında elde edilen verilerin analizi ve yorumlama becerisinin geliştirmesi, 20. Bilimsel Araştırma Raporu Hazırlama, 21. Poster Hazırlama ve Sunma, dersleri gözlem, deneysel uygulamalar, işbirlikli grup çalışmaları, saha çalışmaları ve ölçme değerlendirme etkinlikleri yöntemleri ile 30 kişiden oluşan biyoloji öğretmen grubuna 13-19 Kasım 2022 tarihleri arasında ekte yer alan program dâhilinde 6 gece konaklamalı 7 günlük Mersin Üniversitesi İleri Teknoloji Eğitim ve Uygulama Laboratuvarı, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Derslik 28 / Kimya Öğrenci Laboratuvarı ve Mersin Viranşehir Sahilinde gerçekleştirilen faaliyetleri içermektedir.