Atasoy B., Özdemir S. (Yürütücü)
Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2009 - 2011
Michael Polanyi tarafından ifade edilen “Söylediğimizden fazlasını biliyoruz” cümlesi, örtük bilgi olarak adlandırdığımız ve öğreten taraf olarak öğrenen tarafa transfer ettiğimiz gizli bilginin varlığı konusunda içimizde bilimsel bir sezgi uyandırmak için yeterli bir ifadedir. Bu sezgiyle yola çıkan çeşitli alanlardan araştırmacılar, son yıllarda ilgi alanlarını bu konu üzerine odaklanmış çalışmalara yöneltmişlerdir. Bu araştırmaların eğitim alanına yansımaları ise, öğretmen tarafından aktarılan bilginin, öğretmenin kendisi tarafından bile farkında olmadığı “örtük” kısmının nasıl aktarıldığının belirlenmesi üzerine yoğunlaşmıştır. Bu araştırmalardan elde edilecek sonuçların kullanılacağı en önemli alanlardan birisinin de, günümüzde eğitimin ulaştırılması gereken toplulukların çok kalabalık olması ve mesafeler gibi fiziki engeller nedeniyle popülerleşen “uzaktan eğitim” olacağını düşündürmektedir. Uzaktan eğitimin büyük ölçüde “web temelli öğretim” üzerine kurulu olduğu göz önüne alınırsa, böyle bir sistemde örtük bilginin kaybolması, diğer bir deyişe hedef durumundaki öğrenen bireylere ulaştırılamaması söz konusu olacaktır. Bu çalışmanın amacı, web temelli bir öğrenme ortamında, bu ortamın sacayakları konumunda olan öğretim tasarımı, web tasarımı ve içerik bileşenlerinin, örtük bilginin mümkün olan en az kayıpla öğrenciye transfer edilebileceği şekilde tasarlanacağı bir model oluşturmaktır. Modelin oluşturulması sürecinde, ilgili alan yazının da desteklediği gibi çeşitli biliş üstü etkinlikler ve insan davranışlarını matematiksel olarak modellemede en uygun kuramlardan birisi olan bulanık mantık kuramı kullanılmıştır. Oluşturulan model esas alınarak gerçekleştirilen örnek uygulama ile SCORM uyumlu öğrenme nesneleri oluşturularak; bu nesnelerin kullanıldığı web temelli bir öğrenme ortamı geliştirilmiştir. 3 hafta süreyle geliştirilen web temelli öğrenme ortamında öğrenciler çalışmışlardır. Deneysel sürecin etkililiğini belirlemek amacıyla uygulama öncesinde ve sonrasında öğrencilerin akademik başarıları, üst düzey öğrenme düzeyleri ve memnuniyetlerini belirlemeye yönelik testler uygulanmıştır. Elde edilen veriler istatistik yöntemleri kullanılarak çözümlenerek, bulgular üzerinde gerekli yorumlar yapılmıştır.