Başlangıç Piyano Öğretiminde Kullanılan Rönesans ve Barok Dönem Eserlerinin Synthesizer Destekli Orijinal Saundları İle İcrası ve Müzikal Açıdan Değerlendirilmesi


Albuz A. (Yürütücü), Bilgin S.

Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2024 - 2024

  • Proje Türü: Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
  • Başlama Tarihi: Şubat 2024
  • Bitiş Tarihi: Ekim 2024

Proje Özeti

1700’lü yıllarda icat edilen pianoforte terimi, Latince düşük ve alçak ses yüksekliğini nitelemek için

kullanılan “piano” ve “forte” kelimelerinin birleşmesi ile türemiştir. Piyanoda ses, telleri titreştiren

tuşlar sayesinde elde ediliyor. Günümüzde 88 tuşa sahip hali ile bilinen piyanonun akustik,

kuyruklu, duvar piyanosu, elektro piyano gibi pek çok farklı üretimi de mevcut. Modern piyano ise

büyük ölçüde Mozart Dönemi olarak da anılan 50 yıllık bir süreçte; 1790-1860 yılları arasında

şekillenmiştir. Zaman içinde teknolojinin ilerlemesi ile birlikte elektronik müzik aletleri de oluşup

gelişmiştir. Synthesizer (sentezleyici, kısaca synth) farklı türde bir müzik yaratmak ve elektriksel

sinyaller üretmek için kullanılan bir müzik aletidir. Üretilen sinyaller bir enstrüman amfisi, hoparlör

ya da kulaklık aracılığıyla sese dönüştürülüp duyulur hale gelir. Synthesizer ile var olan çalgı

(piyano, flüt vb) ve doğadaki sesleri (kuş, rüzgâr, dalga) yeniden üretmek mümkün olduğu gibi,

tamamen özgün yeni sesler yaratmak da mümkündür. Synthesizerlar elektriksel sinyaller yaratmak

için çeşitli teknoloji ve programlanmış algoritmalar kullanır. Genellikle piyano benzeri klavye

aracılığı ile kontrol edilir. İçerisinde yerleşik olarak kontroller bulunmayan synthesizerler MIDI veya

CV/Gate metodu ile kontrol edilir. MIDI (Musical Instrument Dijital Interface) çalgılar arasındaki

iletişimi sağlayan, dijital veriyi bir elektronik enstrümandan diğerine aktarmaya yarayan protokole

verilen addır. Protokol ise elektronik müzik aletlerinin birbirleriyle uyumlu ve eş zamanlı olarak

çalışmasını sağlar. Araştırma; başlangıç piyano öğretim düzeyine ilişkin uzmanlarca seçilen farklı

bestecilere ait 4(dört) Rönesans-Barok dönem eserlerinin, akustik piyano yerine dönem

enstrümanlarınca (spinet, klavsen, harpsicord ve org) midi tabanlı - synthesizer destekli olarak

seslendirilmesi ve yapılan çalışmanın müzikal açıdan uzman görüşlerince değerlendirilmesi sürecini

kapsamaktadır. Çalışma, nitel araştırma yöntemlerinden örnek olay boyutunda gerçekleştirilecek

olup, amacına göre; tamamlayıcı, kapsadığı zamana göre; dönemsel, kullanılan teknikler açısından

uygulamalı, veri toplama biçimine göre ise eser analizi tekniklerini kapsamaktadır. Araştırmanın

örneklem grubunda yer almış olan 14 piyano öğretim elemanının değerlendirmeleri sonucunda,

özellikle piyano öğretiminde kullanılan Rönesans ve Barok dönem eserlerinin icrasına yönelik

synthesizer destekli orjinal enstrüman seslerinin kullanılmasının uzman görüşlerince müzikalite ve

beğeni üzerinde önemli farkındalık yarattığı ve söz konusu çalışmanın müzik eğitiminde dijital

/elektronik enstrümanların kullanımının icraya dönük olumlu yansımaları olduğu ifade edilebilir.