Üstündağ M. T. (Yürütücü), Yıldız G., Çelik A.
Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje, 2023 - 2024
Uzaktan
eğitimin sağladığı avantajlar ve fırsatların epeyce fazla olmasına rağmen
yaşanan sorunlar uzaktan eğitimde kalite çalışmalarının yapılmasını zorunlu
hale getirmiştir. Uzaktan eğitimde kalite, yararlanıcılar tarafından farklı
şekilde nitelendirilmektedir. Uzaktan eğitimde kaliteyi, yöneticiler,
sosyoekonomik fayda-avantajlar, kurumlar ise süreçlerin planlaması, yönetimi,
tasarımı olarak nitelendirirken öğrenciler ise materyaller, destek hizmetleri,
ödevlerin uygulanabilirliği ve geri bildirimlerin detaylı olması şeklinde
nitelendirir. Araştırmacılar ise öğrenmenin derinliğini ve kapsamını irdeler.
Bu projede uzaktan eğitimde kalite ile ilgili yapılan araştırmaların analizinin
yapılması ve uzaktan eğitimde kalitenin farklı bakış açıları tarafından
incelenerek yükseköğretim kurumlarında uzaktan eğitim kalite göstergelerini
belirlenmesi amaçlanmıştır. Kalite göstergelerinin hem alan yazın hem de
katılımcı bakış açısı ile belirlenmesi planlanmıştır. Bu kapsamda alan yazında
ilgili araştırmaların bibliyometrik analizi ve doküman analizi yapılarak
çalışmalar detaylı olarak incelenecek olup uzaktan eğitimin yararlanıcıları ve
yöneticileri ile görüşmeler yapılarak katılımcı bakış açısıyla birlikte uzaktan
eğitimde kalite göstergeleri belirlenecektir. Proje bu nedenle karma araştırma
yöntemi ile kurgulanmış, nicel boyutta bibliyometrik analiz, nitel boyutta ise
içerik ve doküman analizinin yapılması planlanmıştır. Bibliyometrik analiz için
alan yazında, uzaktan eğitimde kalite ile ilgili yapılan yayınlar incelenerek,
analizler ve göstergeler ışığında yararlanıcılar ile yapılacak görüşme soruları
tasarlanacaktır. Yararlanıcılarla yapılan görüşmelerde elde edilen veriler
derlenecek olup NVivo 12 yazılımı ile verilerin analizi gerçekleştirilecektir.
Elde edilen bulgular çerçevesinde uzaktan eğitimde kalite göstergeleri ortaya
konmaya çalışılacaktır.