Erken Okul Terkinin Önlenmesi


Şahin H., Coşar G.(Yürütücü)

Erasmus Projesi, 2019 - 2021

  • Proje Türü: Erasmus Projesi
  • Başlama Tarihi: Ocak 2019
  • Bitiş Tarihi: Mart 2021

Proje Özeti

Erken Okulu bırakma birçok ülkenin eğitsel bir problemidir ve okulu bırakma oranını azaltma, bu ülkelerin eğitim ile ilgili

en önemli önceliklerinden biri haline gelmiştir. Gerçekte, düşük okulu bırakma oranı, eğitim sisteminin kalitesinin bir

göstergesi olarak alınmaktadır. Bu çalışmanın temel amacı, erken okul terki problemini, okulu bırakma sürecini, okulu

bırakmanın nedenlerini ve sonuçlarını tanıtmak ve de okulu bırakma sorununun önemine dikkat çekerek rehberler

aracılığı ile erken okul terkinin önüne geçmek amacıyla bireyleri bilinçlendirmektir. Okulu bırakmanın olumsuz sonuçları

kişileri, aileleri ve de tüm toplumu değişik yollarla etkilemektedir. Bu durumun en önemli olumsuz sonuçları ise, düşük

gelir, düşük vergi ve düşük meslek statüsü, işsizlik, suçlu, uyumsuz ve antisosyal davranışlar, depresif ruh hali, intihar,

toplumla bağın kopuk olması, düşük özsaygı ve olumsuz sağlık göstergesidir.

Eğitim sistemindeki öğrencilerden okulu bırakmayı tercih edenler, bu kararlarını büyük bir çoğunlukla lise yıllarında

uygulamaya koymaktadırlar. Lise eğitimini yarıda bırakan bu kişiler, daha düşük yaşam kalitesine sahip olmaktadır. Bu

durum kişinin yoksulluk döngüsünü başlatan, işsiz ve sosyal açıdan uyumsuz bir birey olmasına neden olan bir faktör

olarak gösterilmektedi. Bu durum, aynı zamanda ülke ekonomisi açısından da istenmeyen bir durum olarak

açıklanmakta, kalifiye eleman olmayan kişilerin ülke ekonomisine daha az katkıda bulunduğu, bu kişilere sunulacak

sosyal yardım ve diğer hizmetler için tüm yurttaşlardan daha çok vergi alınmak zorunda kalındığı vurgulanmaktadır. (

Erken okul terkinin getirdiği bu sorunlardan Avrupa Komisyonu Raporunda da bahsedilmiştir. ) Okulu bırakma sorunu

ayrıca, suç oranlarının, anti sosyal davranışların ve parasal kayıpların artmasına neden olduğu için, kişisel olduğu kadar

sosyal ve toplumsal bir soruna da dönüşmektedir. Nitekim Amerika Birleşik Devletleri’ndeki hapishanelerdeki kişilerin

yaklaşık yarısı okulu terk etmiş kişilerden meydana gelmektedir. Hapishanelerdeki kişilerin yarısını oluşturan bu

toplulukta, gençlik suçluluğundan başlayıp yetişkin hapishane üyesi kimliğine doğru gidişte okulu bırakma, ara bir karar

olarak durmaktadır.

Erken okul terki, ekonomik büyümeye ve istihdama bir engeldir. Bu durum verimliliği ve rekabeti engellemekte; fakirlik ve

sosyal dışlanma gibi olguları beslemektedir. Eğitimi terk eden gençler, gerekli beceri ve yeteneklerden eksik kalmakta,

sosyal dışlanma ve yoksulluk durumlarıyla karşı karşıya gelmektedir. Bu durum Avrupa 2020 stratejisinde gençlerin

erken okul terki oranını %10'un altına indirme hedefi olarak yerini almaktadır. Erken okul terkini azaltmak AB 2020

Stratejilerinin ana amaçlarına ulaşmak için de gereklidir.

Erken okul terkinin önüne geçebilmek için güçlü ve iyi yürütülen bir rehberlik ile Yozgat ve İstanbul'da vereceğimiz

konferanslarla rehberlerimiz erken okul terkini önleme konusunda bireyleri bilinçlendirecektir. İyi yürütülen bir rehberlik ile

veli farkındalığını da arttırarak velileri çözüm ortağı olarak sürecin içine katmalıyız. Biz de bu konuda düzenleyeceğimiz

seminerler ile bireylere bunu empoze edeceğiz.

Erken okul terkinin yoğun olarak yaşandığı 2 farklı şehirde konferans düzenleyerek rehberlik yöntemi ile erken okul

terkine maruz kalan bireyleri ve velilerini bilinçlendirerek yaşanan erken okul terkinin önüne geçmeye çalışacağız bu

konuda amaçlarımız ise;

* Okul terki sorununa dikkat çekmek,

* Okulu bırakma oranları ve okul terki sürecine giden göstergeler hakkında bilgi vermek,

* Okul terkini açıklayan kuramları kısaca ele almak ve

* Okulu bırakmaya neden olan etkenleri farklı boyutlarıyla irdelemektir.

* Okul terki kararına gelmeden önceki aşamaları iyi yakalayıp, öğrencileri okulda tutmanın yollarını keşfetme, okulu ve

okuldaki yaşantıların öğrenciler için anlamlı hale getirmedir. Bu çalışmada ise asıl amaç, okulu bırakma sorununun

rehberlik yöntemi ile çözüme kavuşturulmasıdır.

Erasmus+ programının "KA347 Gençler ve politika yapıcıları arasında diyalog" programı ile bu konuyu ele alarak 3 farklı

şehirde düzenleyeceğimiz konferanslar sayesinde erken okul terkinin önüne geçeceğiz, rehberlik hizmeti ile bireyleri

bilinçlendirecek, Erasmus+ programı sayesinde daha fazla kitleye erişmesini sağlayacağız. Böylelikle geniş bir kitleye

ulaşması ve internet sitemizde, sosyal medya ağlarında yer alması, rehberlik hizmeti ile erken okul terkinin önüne

geçilmesine insanların her yerden ulaşabilmesini sağlayacaktır. Ülkesel açıdan önemli bir sorun olarak görülen erken

okul terki problemini gençler ve politikacılar arasında bir köprü görevi kurarak, kısıtlı gençlerin erken okul terki altında

yatan sebepleri rehber vasıtası ile derinlemesine birinci ağızdan dinleyeceğiz, bununla ilgili çözüm önerileri bulmaya

çalışacağız ve bulduğumuz çözüm önerilerini politikacılar ve meclise ileterek bunun için gerekli çalışmaların yapılması

yönünde takipçisi olacağız.