Futsalda farklı oyuncu profı̇llerı̇ne özgü müsabaka kı̇nematı̇klerı̇nı̇n karşılaştırılması


Creative Commons License

Alvurdu S., Böke O.

21. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi, Antalya, Türkiye, 11 - 14 Kasım 2023, ss.170

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Antalya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.170
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Giriş ve Amaç: Futsal aralıklı ve yüksek iddetli fiziksel aktiviteler içeren bir oyun yapısına sahip olması nedeniyle oyuncuların yüksek seviyede performans gösterebilmeleri için müsabaka sırasında belirli aralıklarla oyuncu deiiklii gerektiren bir takım sporudur. Buradan hareketle bu çalımada, futsalda oyuna ilk balayan ve oyuna sonradan dahil olan oyuncuların müsabaka kinematiklerinin karılatırılması amaçlanmıtır. Yöntem: Çalıma grubunu futsal branında en az 3 yıl deneyimi olan ve son 1 yıl içerisinde herhangi bir yaralanma öyküsü bulunmayan 2022-2023 sezonu üniversiteler arası futsal ligine katılım gösteren 12 erkek futsal oyuncusu (ya: 22,06 yıl ± 1,02; boy uzunluu: 178,9 ± 5,68 cm; vücut aırlıı: 75,6 ± 5,52 kg) oluturmutur. Ön eleme grubunda oynanan 4 resmi futsal müsabakasının tümüne katılım gösteren oyuncular, oyuna ilk balayan (starter, n=4), oyuna sürekli dahil olan (rotation, n=4) ve genellikle oyun dıı kalan (bench, n=4) oyuncular olmak üzere 3 kategoriye ayrılmıtır. Kaleciler çalımaya dahil edilmemitir. Oyunculara müsabakalar öncesi standart bir ısınma protokolü uygulanmış ve müsabakalar sırasındaki düük, orta ve yüksek iddetli kou mesafesi (sırasıyla LIRD, MIRD ve HIRD), sprint mesafesi (SPD), toplam kou mesafesi (TD), yüksek iddetli efor sayısı (RHIE), maksimal hız (Vmax), hızlanma (ACC) ve yavalama (DEC) mesafeleri gibi müsabaka kinematikleri Lokal Konumlandırma Sistemi (Catapult Vector S7, Catapult Sports, Melbourne, Avustralya) ve giyilebilir sporcu üniteleri aracılıı ile elde edilmitir. Bulgular: Çalımadan edilen veriler mutlak ve rölatif deerler (oyun süresine göre) olarak deerlendirilmiş ve normallik testi sonucunda futsal oyuncularının gruplar arası müsabaka kinematiklerinin karılatırılmasında tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve Tukey post-hoc analizi kullanılmıtır. statistikler SPSS 23.0 (IBM, Chicago, USA) paket programında gerçekletirilmiş ve anlamlılık düzeyi p<0.05 olarak kabul edilmitir. Çalıma bulgularına göre, starter grubu ile rotation grubunun TD (10.498,14 ± 685,37 m; 7.481,63 ± 1004,38 m) ve Vmax (26,50 ± 0,67 km/h; 24,34 ± 0,86 km/h) deerleri arasında anlamlı fark olduu tespit edilmitir. Ayrıca starter grubu ile bench grubu arasında, TD (10.498,14 ± 685,37 m; 4.277,91 ± 1464,79 m), Vmax 26,50 ± 0,67 km/h; 23,49 ± 0,46 km/h), RHIE (50,25 ± 9,94; 23,33 ± 4,04), ACC mesafesi (197,25 ± 43,06 m; 93,66 ± 31,18 m) ve DEC mesafesi (204,25 ± 33,12 m; 103,66 ± 19,21 m) deerlerinin istatistiksel olarak farklılaı belirlenmitir. Dier müsabaka kinematiklerinin ise oyuncu profilleri arası deimedii ve ayrıca müsabaka kinematiklerinin rölatif deerler açısından da benzer olduu görülmütür. Sonuç: Çalıma sonuçları, futsal oyuncularının kinematik deerler açısından özellikle hız deikenine balı parametrelerde önemli farklılıklar olabileceini göstermitir. Uygulayıcılar, futsal oyuncularının müsabakalarda oyun içerisindeki profillerine göre farklı yüklerle karılaabileceini göz önünde bulundurmalıdır.

Introduction and Purpose: Due to the futsal has a game structure that includes intermittent and high-intensity physical activities, it is a team sport that requires player changes at regular intervals during the competition in order for the players to perform at a high level. The aim of this study is to compare the competition kinematics of futsal players who line-ups and substitute players. Method: The study group consisted of 12 male futsal players (age: 22.06 years ± 1.02; height: 178.9 ± 5.68 cm; body weight: 75.6 ± 5.52 kg) who had at least 3 years of experience in futsal and had no history of injury in the last 1 year. Players who participate in all futsal competitions (4 official matches) are divided into 3 categories: players who start the game first (starter, n=4), players who are constantly involved in the game (rotation, n=4) and players who rarely play (bench, n=4). Goalkeepers were excluded from the study. The match kinematics, such as low, medium, and high- intensity running distance (LIRD, MIRD, and HIRD, respectively), sprint distance (SPD), total running distance (TD), rate of high-intensity effort (RHIE), maximum speed (Vmax), acceleration (ACC), and deceleration (DEC) distances, were obtained through the Local Positioning System (Catapult Vector S7) and wearable GPS units. Data obtained from the study were evaluated as absolute and relative values (according to game time), and one-way analysis of variance (ANOVA) and Tukey post-hoc analysis were used to compare the match kinematics between the futsal player groups. The statistics were using SPSS 23.0 program, and the significance level was accepted as p<0.05. Findings: There was a significant difference between TD (10,498.14 ± 685.37 m; 7,481.63 ± 1004.38 m) and Vmax (26.50 ± 0.67 km/h; 24.34 ± 0.86 km/h) values of starter and rotation group. In addition, TD (10,498.14 ± 685.37 m; 4,277.91 ± 1464.79 m), Vmax (26.50 ± 0.67 km/h; 23.49 ± 0.46 km/h), RHIE (50.25 ± 9.94; 23.33 ± 4.04), ACC distance (197.25 ± 43.06 m; 93.66 ± 31.18 m), and DEC distance (204.25 ± 33.12 m; 103.66 ± 19.21 m) values were found to be different between starter and bench group. On the other hand, it was observed that the other match kinematics did not differ between the player profiles and also match kinematics were similar in terms of relative values. Conclusion: The study showed that there was no difference in the match kinematics between the players who started the game and those who were later involved in the game (rotation and bench) when the time they play in the game was taken into account, but there could be significant differences in absolute kinematic values, especially in parameters related to speed variability. Practitioners should consider that futsal players may have different loads in competitions depending on their game profile.