UTAK 2016 2. Ulusal Tasarım Araştırmaları Konferansı: Sorumluluk, Bağlam, Deneyim ve Tasarım, Ankara, Türkiye, 23 Eylül 2016, ss.279-291
Bu çalışmanın amacı, önde gelen Türk ve
İsveç mobilya firmalarının güncel tasarım-odaklı inovasyon (TOİ) uygulamalarını
incelemek ve analiz etmektir. Literatürde inovasyon üzerine geniş yayınlar
bulunmasına rağmen, özellikle Türkiye gibi gelişmekte olan ülkelerde TOİ
alanında daha fazla incelenmesi gereken yönler bulunmaktadır. Aslında mevcut çalışmalar
çoğunlukla, önde gelen tasarım odaklı firmaların, TOİ’deki teorik temelin daha
çok geliştirilmesine yönelik pratiklerini içermektedir. Bu araştırma ile
teoriye, gelişmekte olan ülkelerden uygulama örnekleri sağlayarak TOİ’nin
kapsamını genişletmeyi amaçlamaktayız. Bu çalışma Türkiye’nin dışında, tasarım
kültüründe önde gelen ülkelerden İsveç’teki TOİ pratiklerini de
araştırmaktadır. Bu ülkelerde TOİ’deki farklılıklar ve ortak özellikler
birlikte analiz edilip değerlendirilmiştir. Mobilya endüstrisi, tasarım odağı
ve diğer teknoloji tabanlı sektörlere kıyasla uygulamadaki kolaylığı bakımından
çalışmaya bir çerçeve oluşturması amacıyla seçilmiştir. Bu şekilde, farklı
ülkelerden bulguları daha iyi karşılaştırmak amaçlanmıştır. Örneklem çalışması
ile yürüttüğümüz keşifçi bir yaklaşım benimsenmiştir. Türkiye ve İsveç’in önde
gelen mobilya firmalarından tasarımcılar ve tasarım yöneticileri ile yarı
yapılandırılmış röportajlar gerçekleştirilmiştir. Bu araştırma, Türk
firmalarının ar-ge maliyetleri açısından dezavantajlı, pazar çeşitliliği
sayesinde tasarım perspektifini geliştirme bakımından avantajlı olduğunu
göstermektedir. Öte yandan İsveç firmalarının niş pazarlar ve ar-ge
uygulamalarına kolay erişim imkânına sahip olduğu saptanmıştır. Bu çalışmada ulusal
çıktıların çapraz analizi ile TOİ teorisine, ürün segmentasyonu, etkinlik
araştırması, kültür araştırması ve kavram araştırması gibi ek güdümler
önerilmektedir [1].
Anahtar Kelimeler: Tasarım-odaklı
inovasyon; inovasyon stratejileri; anlam inovasyonu; inovasyon araştırmaları.