ULUSLARARASI NECATİBEY EĞİTİM VE SOSYAL BİLİMLER ARAŞTIRMALARI KONGRESİ, Balıkesir, Turkey, 26 - 28 October 2018, vol.3, pp.252-265
Anne - baba olmak, odak noktası çocuk olan sadece biyolojik değil aynı zamanda toplumsal bir süreçtir. Anne - baba olmak, çocuğun gelişimini olumlu yönde destekleme, gerekli kaynakları sunma, çocukları yaşamda tutma, dünyaya yeni çocuklar getirme, bakım verme gibi birçok işlevi içerir. Okul öncesi öğretmen adaylarının “anne-baba” kavramını nasıl tanımladıkları, çocuklar ve aileleri ile çalışacak olduklarından önemlidir. Bu çalışmanın amacı, okul öncesi öğretmenliği bölümü son sınıf öğrencilerinin “anne-baba” kavramı ile ilgili bilişsel yapılarını ortaya çıkarmaktır. Bu araştırmada nitel araştırma yönteminde tasarlanmış olup durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırmaya, Gazi Üniversitesi Okul Öncesi Öğretmenliği Anabilim Dalı 4.sınıfta eğitim gören 44 okul öncesi öğretmen adayı katılmıştır. Veriler toplanırken “Kelime İlişkilendirme Testi” ile “Çizme - Yazma Tekniği” kullanılmıştır. Veriler içerik analizi yaklaşımıyla analiz edilmiş, öğrencilerin yanıt olarak verdikleri kelimeler kodlanarak kategorilere ayrılmış ve kelimelerin frekans ve yüzde değerleri hesaplanmıştır. Araştırmada oluşturulan kategorilerin ve alt kategorilerinin iç tutarlılıkları 3 uzman tarafından sağlanmış, kodlayıcılar arasındaki güvenilirlik %90 olarak bulunmuştur. Kelime ilişkilendirme Testi ve Çizme- Yazma Tekniği ile elde edilen veriler 5 kategori altında toplanmıştır. Araştırmaya katılan öğretmen adaylarının en çok sevgi, güven, mutluluk, saygı, huzur, ekonomik destek, manevi destek, aile gibi kavramları kullandıkları belirlenmiştir. Bu sonuçlara göre, öğretmen adaylarının “anne – baba” konusunda genellikle benzer kavramlara sahip oldukları belirlenmiştir