Müzik Öğretmenliği Lisans Programı Öğrencilerinin Müzik Performans Kaygı Düzeyleri (Ankara-Gazi Üniversitesi Örneği)


Creative Commons License

Doğan C., Tecimer B.

Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.8, sa.2, 2019 (Hakemli Dergi)

Özet

Bu çalışmanın amacı Gazi Üniversitesi, Müzik Öğretmenliği Ana Bilim Dalı öğrencilerinin müzik performans kaygı düzeylerini belirlemektir. Bu amaç doğrultusunda, öğrencilerin müzik performans kaygı düzeylerinin negatif performans algısı, psikolojik savunmasızlık, somatik kaygı, kişisel denetim ve fizyolojik savunmasızlık açısından değerlendirilmesi hedeflenmiştir. Araştırma verilerini toplamak amacıyla lisans programında öğrenim gören 110 öğrenciye ulaşılmıştır. Veri toplama aracı olarak 2004’de Kenny tarafından geliştirilen ve 2013’te Tokinan tarafından Türkçe’ye uyarlanan “Kenny Müzik Performans Kaygısı Envanteri” kullanılmıştır. Envanter 25 maddeden oluşmaktadır. Envanterin maddeleri negatif performans algısı, psikolojik savunmasızlık, somatik kaygı, kişisel denetim ve fizyolojik savunmasızlık olarak toplam beş faktörde dağılmaktadır.  Verilerin analizi için  öğrencilerin müzik performans kaygısı toplam puanları ve alt faktörleri toplam puanları hesaplanmıştır. Alt boyutların frekans ve yüzde değerleri de ayrıca tablolar halinde verilmiştir. Araştırma sonucunda Ankara Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Müzik Eğitimi Ana Bilim Dalı’nda 2016-2017 öğretim yılında öğrenim görmekte olan öğrencilerin müzik performansı ile ilgili orta düzeyde kaygı duyduğu ortaya çıkmıştır. Alt boyutlar içerisinde kaygı düzeyinin en yüksek görüldüğü boyut kişisel denetimdir. Ardından fizyolojik savunmasızlık alt boyutunda dile getirilmiş olunan kas gerginliği ile ortaya çıkan kaygı durumu ikinci sırada yer almaktadır. Mesleki müzik eğitimi alan öğretmen adaylarında ortaya çıkan müzik performansı için kaygı durumunda erken müdahalede bulunulması önerilmiştir. 

Anahtar Kelimeler: Müzik performans kaygısı, Çalgı eğitimi, Çalgı performansı