Parklanma otomobil kullanımının kaçınılmaz bir parçasıdır. Bir otomobil, gece ve gündüz olmak üzere iki tür parklanma alanına ihtiyaç duymaktadır. Birincisi, günlük iş döngüsünün sonunda ortaya çıkan genellikle ikamet edilen konutun civarında gerçekleşen uzun süreli parklanmalar için, ikincisi ise günlük aktivite döngüsü içinde yapılan kısa süreli parklanmalar için ihtiyaç duyulan alanlardır. Bu çalışma, otopark alanlarının kentsel yapı ile etkileşim içinde geliştiğini, hızlı kentleşen ve arabalaşan İstanbul iline odaklanarak göstermektedir. Kamu alanı olan sokakların özel araç serbest otopark alanları olarak kullanımının başlıca parklanma türü olan kentlerimizde parklanma davranışlarını analiz etmek ve kentsel ulaşıma ilişkin parklanma politikalarını geliştirmek, bu çalışmanın ana konusudur. Yol-üstü parklanma; Parsel-bina içi parklanma; ve Ücretli parklanma olmak üzere üç alternatif gece parklanma türü arasından hanehalklarının seçimini esas alan model geliştirilmiştir. Model sonuçları, arazi kullanımına ve genel parklanma davranışlarına ilişkin politikalar geliştirilmezse ve mevzuatta gerekli düzenlemeler yapılmazsa parklanma problemlerinin, artan arabalaşma karşısında çözümlenemez bir noktaya geleceğini.
Parking is an inevitable part of car use. A car needs two parking spaces, one is for long duration, where it is parked after all daily errands or activities are carried out--this is around the residential location most of the time, and the other is for short duration while carrying out daily errands or pursuing activities. This paper shows that parking spaces are significantly affected by the urban development and vice versa, as experienced in the case of Istanbul. Carried out in a fast developing and motorizing city Istanbul, the study highlights perplexities of parking behavior when streets are regarded as de facto free parking spaces for privately owned vehicles and parking policies. A model, accounting for night-time parking location choice of households among three alternatives: On-street parking, Off-street private parking and Paid parking, is developed in this study. It is concluded that without controlling parking behavior and regulating land-use and transport policies, parking problems will reach to a point of no solution under mass motorization.