Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi (TÜBAD), vol.1, no.1, pp.50-63, 2016 (Peer-Reviewed Journal)
In the study, which was made based on opinions of mothers and teachers, it was aimed to examine the
mother attitudes of the pre-school children with and without compliance problems, whether the mother
attitudes differ by gender, age, number of siblings, birth order, pre-school education period, and
education levels of mother and father. The study group was selected with convenience sampling method.
Children with and without compliance problems were individually identified and included in the study.
The "Parental Attitude Scale (PAS)", the "Demographic In-formation Collection Form" developed by the
researcher, and the "Compliance Problem Determination Form" were used to collect data in the study.
Frequency and percentage analyses were performed to determine demographic characteristics of the
children included in the study. The Cronbach Alpha internal consistency coefficients of the items
determined for each factor and for the overall scale for the reliability of the Parental Attitude Scale were
examined. Whether the scores of the children from parental attitude scale were different according to the
variables were tested by T Test and ANOVA. According to opinions of mothers and teachers, 23.8% of
the children have compliance problems. 54.7% of the children with compliance problems are males. The most common compliance problems were found as stubbornness, jealousy and introversion.
Anne ve öğretmen görüşlerine göre uyum sorunu olan ve olmayan okul öncesi dönem çocuklarının anne
tutumlarını incelemek amacıyla yapılan çalışmada anne tutumlarının çocukların cinsiyetine, yaşına,
kardeş sayısını, doğum sırasına, okul öncesi eğitime devam etme sürelerine, anne öğrenim ve baba
öğrenim düzeyine göre farklılık gösterip göstermediğine bakılmıştır. Çalışma grubu, kolay ulaşabilir
örnekleme yöntemi ile seçilmiştir. Uyum sorunu olan ve olmayan çocuklar ayrı ayrı belirlenerek
çalışmaya alınmıştır. Çalışmada verilerin toplanması amacı ile “Ebeveyn Tutum Ölçeği (ETÖ)”,
araştırmacı tarafından geliştirilen “Demografik Bilgi Toplama Formu” ve “Uyum Sorununu Belirleme
Formu” kullanılmıştır. Çalışmaya alınan çocukların demografik özelliklerini belirlemek amacıyla frekans
ve yüzde analizi yapılmıştır. Ebeveyn Tutum Ölçeğinin güvenirliği için her bir faktöre ilişkin ve ölçeğin
geneline ilişkin olarak belirlenen maddelerin Cronbach Alpha iç tutarlılık katsayılarına bakılmıştır.
Çocukların Ebeveyn Tutum Ölçeğinden aldıkları puanların değişkenlere göre farklılık yaratıp
yaratmadığı T Testi ve ANOVA ile sınanmıştır. Anne ve öğretmen görüşlerine göre çocukların
%23,8’inde uyum sorunu bulunmaktadır. Uyum sorunu olan çocukların %54,7’si erkektir. En yaygın
görülen uyum sorunları inatçılık, kıskançlık ve içe kapanıklık olarak belirlenmiştir.