in: Cumhuriyetimizin 100. Yılına Armağan Ani Kitabı, Arslan Muhammet, Editor, Palet Yayınları, Kars, pp.197-216, 2023
Zoroastrianism, the formal religion of the Achaemenid, Parthian, and Sassanid Empires, is the oldest of the revealed religions. In Zoroastrianism, water, sun, moon, and stars are sacred, but fire is the most important element amongst. As well as the Zoroastrians, fire was considered sacred among the Turks either, both before and after Islam. Unlike the Turks, the Zoroastrians had built temples for the fire, which they accepted as the means of worshipping. These temples are called “atesgede” or “atesgah”, which means a place where the fire is burning. Atesgedes are domed structures generally built in the baldachin scheme, carried by four pillars and four arches, bearing squinches as transition elements. We see the earliest examples of these structures in the Achaemenid Period. The best examples of fire temples, mostly preliminary in the Parthian Empire Period, emerged during the Sassanid Empire Period. The Sassanid fire temples, which have simple and impressive architecture, affected the early Christian churches and mosque architecture. The plans of the church built in Rusafa, the Hazar Degaron Mosque, and the Gira Fire Temple are remarkably similar. In addition to this interaction, fire temples are converted into mosques and churches. The baldachin scheme and representation power of the dome in front of the mihrab in the mosques built during the Great Seljuk Period refers to the fire temples. Ani Fire Temple, which has a very critical place in this framework, has been discussed in detail within the scope of this study. First of all, documentation studies were made for the fire temple, and then analyses were made about the dating of the fire temple, its conversion to a church, and its current situation.
Ahameniş, Part ve Sasani İmparatorluklarının resmi dini olan Zerdüştlük vahye dayalı dinler arasında en eski dindir. Zerdüştlükte su, güneş, ay, yıldızlar kutsaldır fakat ateş bu kutsallar arasında en önemlisidir. Zerdüştlerde olduğu gibi Türklerde de ateş hem İslamiyet öncesinde hem İslamiyet sonrasında kutsal kabul edilmiştir. Zerdüştler Türklerden farklı olarak ibadet aracı olarak kabul ettikleri ateş için tapınaklar inşa etmişlerdir. Bu tapınaklara ateş yanan yer anlamına gelen “ateşgede” veya “ateşgâh” denilmektedir. Ateşgedeler genellikle baldaken şemada inşa edilen, dört ayak ve dört kemer ile taşıtı- lan tromplu kubbeli yapılardır. Bu yapıların en erken örneklerini Ahameniş Dönemi’nde görmekteyiz. Part İmparatorluğu Dönemi’nde daha çok prototip niteliğinde olan ateşgedelerin en olgun örnekleri Sasani İmparatorluğu Dönemi’nde ortaya çıkmıştır. Sade ve etkileyici bir mimariye sahip olan Sasani ateşgedeleri Erken Dönem Hristiyan kiliselerini etkilediği gibi cami mimarisini de etkilediği ileri sü- rülmektedir. Rusafa’da inşa ettirilen kilise, Hazar Degaron Camii ve Gira Ateş Tapınağı’nın planları önemli ölçüde birbirine benzemektedir. Bu etkileşimin yanında cami ve kiliseye çevrilen ateşgedeler de mevcuttur. Büyük Selçuklu Dönemi’nde inşa edilen camilerde bulunan mihrap önü kubbesinin baldaken şeması ve temsil gücü ateşgedelere göndermede bulunmaktadır. Tüm bu çerçevede çok önemli bir yere sahip olan Ani Ateşgedesi bu çalışma kapsamında detaylı bir şekilde ele alınmıştır. Öncelikle belgelendirme çalışmaları yapılan ateşgedenin tarihlendirilmesi, bir dönem kiliseye dönüştürülmesi ve günümüzdeki durumu hakkında analizler yapılmıştır.