BİLATERAL VE UNİLATERAL KOKLEAR İMPLANTLI ÇOCUKLARDA KONUŞMA ALGISI, UZAYSAL İŞİTME VE İŞİTME KALİTESİNİN SUBJEKTİF


Şahin Kamışlı G. İ., Orçan E., Kemaloğlu Y. K.

KBB-Forum, cilt.23, sa.4, ss.138-148, 2024 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 23 Sayı: 4
  • Basım Tarihi: 2024
  • Dergi Adı: KBB-Forum
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.138-148
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

ÖZET Giriş: Çalışmanın birinci amacı Konuşma Uzaysal Algı ve İşitme Kalitesi Ebeveyn Kısa versiyonu (KUİK-E10) ölçeğinin Türkçe geçerlik güvenirliğini yapmak, ikinci amacı ise bilateral (B-Kİ) ve unilateral implant (U-Kİ) kullanıcısı çocuklarda işitsel rehabilitasyon, aile eğitim durumu, implant deneyim süresini dikkate alarak, konuşma algısı, uzaysal işitme ve işitme kalitesininin subjektif değerlendirmesini yapmaktır. Yöntem ve Gereçler: Çalışmanın ilk aşaması KUİK-E10 ölçeğinin geçerlik güvenirlik çalışmasını yapmak için yaşları 4-14 arasında değişen 100 implantlı çoğunun ebeveyni çalışmaya katılmıştır. Ölçeğin geçerlik güvenirlik analizlerinde, Chronbach alpha, doğrulayıcı faktör analizleri, test-tekrar test, uyum iyiliği değerleri hesaplanmıştır. Geçerlik güvenirilik analizi tamamlanan ölçek ikinci aşamada yaşları 3-15 yıl arasında değişen 90 B-Kİ, 37 unilateral koklear implant U-Kİ kullanıcısı çocuğun ebeveynlerine doldurtulmuştur. Gruplar arası ölçek skorları, işitsel eğitim, implant deneyim süresi, aile eğitim durumu parametrelerine göre değerlendirilmiş, korelasyonlar ve gruplar arası fark incelenmiştir. Bulgular: Tek faktörlü yapıya sahip ölçeğin güvenirlik değeri Cronbach Alpha 0.936, RMSEA 0.85 bulunmuştur. Anne eğitim durumu, işitsel rehabilitasyon süresi, Kİ deneyimi ile KUİK-E10 skoru arasında anlamlı ilişki bulunmuştur. Tartışma ve Sonuçlar: KUİK-E10 ölçeği ülkemizdeki Kİ kullanıcısı çocuklarda kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçektir. Çalışmamızda anne eğitim statüsünün yükselmesi, işitsel rehabilitasyon ve Kİ deneyim süresinin artması, işitsel deprivasyon süresinin azalması; konuşma algısı, uzaysal algı ve işitme kalitesi alanlarındaki becerilerini olumlu etkilediği belirlenmiştir.

Anahtar Sözcükler: Koklear İmplant, Ölçek ve Anketler, Odyoloji, İşitsel Rehabilitasyon 

SUBJECTIVE EXAMINATION OF SPEECH PERCEPTION, SPATIAL HEARING AND HEARING QUALITY IN CHILDREN WITH BILATERAL AND UNILATERAL COCHLEAR IMPLANTS SUMMARY Introduction: The primary aim of this study is to establish the Turkish validity and reliability of the Parent Short Version of Speech Spatial Perception and Hearing Quality Scale (KUİK-E10). The secondary aim is to assess the subjective evaluation of speech perception, spatial hearing, and hearing quality in children who are bilateral (B-CI) and unilateral cochlear implant (U-CI) users, taking into account auditory rehabilitation, family education status, and implant experience duration. Methods: In the first phase of the study, parents of 100 implanted children aged between 4 and 14 participated to conduct the validity and reliability study of the SSQ-E10 scale. Validity and reliability analyses of the scale included Cronbach's alpha, confirmatory factor analyses, test-retest reliability, and goodness-of-fit indices. After completing the validity and reliability analysis of the scale, in the second phase, parents of 90 B-CI and 37 U-CI children aged between 3 and 15 filled out the scale. Scale scores among groups were evaluated based on auditory education, implant experience duration, and family education status parameters, and correlations and intergroup differences were examined. Results: The scale, which has a unifactorial structure, yielded a reliability value of Cronbach's alpha 0.936, and RMSEA 0.85. Significant correlations were found between maternal education status, auditory rehabilitation duration, CI experience, and SSQ-E10 score. Discussion and Conclusion: The SSQ-E10 scale is a valid and reliable tool that can be used in Turkish children with CI. In this study, it was determined that an increase in maternal education status, auditory rehabilitation and CI experience duration, and a decrease in auditory deprivation duration positively affected their skills in speech perception, spatial perception, and hearing quality areas. Keywords: Cochlear Implants, Surveys and Questionnaires, Audiology, Auditory, Rehabilitation