Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, cilt.1, sa.4, ss.187-213, 2012 (Hakemli Dergi)
Özet
Bu çalışmanın amacı; Dokuzuncu Kalkınma Planı ve Milli Eğitim
Bakanlığı ile Bolu İl Milli Eğitim Müdürlüğü Stratejik Planı’nda; okul
öncesi, ilköğretim ve ortaöğretim okul düzeyi için belirlenen niceliksel eğitim
hedeflerinin Bolu ili merkez ilçe ve ilçelerinde gerçekleşme düzeyinin
değerlendirilmesidir. Tarama modelinde olan bu çalışmada evrenin tamamına
ulaşılmıştır; verilerin çözümlenmesinde nitel araştırma tekniklerinden
doküman incelemesi tekniği ve betimsel istatistik kapsamındaki frekans ve
yüzdelerden yararlanılmıştır.
Çalışmada elde edilen sonuçlar şunlardır: Okul öncesi eğitimde okullaşma
oranında Bolu ilinin kendi stratejik hedefine ulaştığı bu oranında Türkiye
ortalamasının üzerinde olduğu görülmüştür. Dokuzuncu kalkınma planındaki
hedef ile paralel bir gelişim göstermiştir. İlköğretimde okullaşma oranına
yönelik Bolu Milli Eğitim Müdürlüğünün kendi stratejik hedefini
gerçekleştirmiş olduğu Milli Eğitim Bakanlığının stratejik hedefine, Türkiye
geneline ve Dokuzuncu Kalkınma Planındaki hedeflere göre çok düşük
olmamakla birlikte bu hedeflerin altında kalmış olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Ortaöğretimde okullaşma oranlarına ilişkin gerek Türkiye geneline, gerek İl
Milli Eğitim Müdürlüğünün belirlemiş olduğu stratejik hedefe gerekse
Dokuzuncu Kalkınma Planında yer alan hedefe göre Bolu ili ortaöğretim
okullaşma oranının daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Kız çocuklarının
okullaşma oranına ait üç yıl ortalamasında ilköğretimde her yıl kız
öğrencilerinin okullaşma oranının arttığı; ortaöğretimde Türkiye genelinde
olduğu gibi Bolu’da da kız öğrencilerin okula devam oranında bir düşüş
olduğu görülmüştür. Öğrenci akış oranlarına yönelik; ilköğretimden mezun
olan öğrencilerin, genel ortaöğretimlere oranla mesleki ve teknik ortaöğretim
kurumlarını tercih ettikleri belirlenmiştir. Derslik başına düşen öğrenci sayısı
ve oranında ise Türkiye ortalaması ve Dokuzuncu Kalkınma Planında
belirtilen hedefler ile kıyaslandığında; ortalamanın üzerinde yer aldığı
sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Sözcükler: Kalkınma, Eğitim, Okullaşma Oranı, Stratejik Plan.