FACILITIES, cilt.1, sa.1, ss.1-17, 2025 (ESCI)
Paylaşılan Öğrenme Mekanları ve Sosyal Bağlılık: Hibrit Öğrenme Ortamlarına Tesis Yönetimi Bakış Açısı
Özet
Amaç: Bu çalışma, hibrit öğrenme ortamlarında paylaşılan öğrenme alanlarının tasarımı ve yönetiminin öğrenci sosyal bağlılığı üzerindeki etkisini ve buna bağlı olarak tesis yönetimi (TY) uygulamalarına nasıl yön verdiğini incelemektedir. Bu araştırma, yükseköğretimde fiziksel ve dijital öğrenme ortamlarının giderek artan entegrasyonu doğrultusunda gerçekleştirilmiştir.
Yöntem: Mimarlık eğitimi alan öğrencilerle yapılan anketler (n=56) ve görüşmeler (n=20) aracılığıyla karma yöntemli bir yaklaşım benimsenmiş; paylaşılan öğrenme alanlarının öğrenci etkileşimleri, aidiyet hissi ve genel öğrenme deneyimi üzerindeki etkileri değerlendirilmiştir.
Bulgular: Paylaşılan öğrenme alanları, hibrit ortamlarda sosyal etkileşimi ve iş birliğine dayalı öğrenmeyi önemli ölçüde artırabilmektedir. Ancak, mekânsal sınırlamalar, yetersiz teknolojik altyapı ve teknik destek erişimindeki tutarsızlıklar bu potansiyelin tam olarak kullanılmasını engellemektedir. Öğrenciler esneklik ve teknolojiye erişimi değerli bulmakta, ancak uzaktan katılım sağladıklarında odaklanmış bireysel çalışma için özel alanlara da ihtiyaç duyduklarını ifade etmektedir.
Özgün Değer: Bu çalışma, hibrit öğrenme ortamlarında paylaşılan öğrenme alanlarına ilişkin öğrenci bakış açılarına dair değerli içgörüler sunmakta ve tesis yöneticileri için karşılaşılan zorluklar ile fırsatları doğrudan ele almaktadır. Aynı zamanda TY’nin, hem sosyal bağlılığı hem de etkili öğrenmeyi destekleyen öğrenme alanları oluşturmadaki çok boyutlu rolünü inceleyerek literatüre katkı sunmaktadır.
Anahtar Kelimeler: hibrit öğrenme, sosyal bağlılık, paylaşılan öğrenme alanları, mekânsal planlama, teknoloji entegrasyonu, öğrenci deneyimi.
Shared Learning Spaces and Social Connectivity: A Facility Management
Perspective on Hybrid Learning Environments
Abstract
Purpose: This study examines how the
design and management of shared learning spaces in hybrid learning environments
impact student social connectivity and, consequently, inform facility
management (FM) practices. The investigation is prompted by the increasing prevalence
of blended physical and digital learning settings in higher education.
Design/Methodology/Approach: A mixed-methods approach,
employing both surveys (n=56) and interviews (n=20) with students in an
architectural course, was used to evaluate the influence of shared learning
spaces on student interactions, sense of community, and the overall learning experience.
Findings: Shared learning spaces can substantially
enhance social engagement and collaborative learning in hybrid environments.
However, spatial limitations, inadequate technological infrastructure, and
inconsistent access to technical support hinder their full potential. Students
value flexibility and access to technology, but also express a need for
dedicated spaces for focused individual learning when participating remotely.
Originality: This study provides valuable
insights into student perspectives on shared learning spaces within hybrid
learning environments, directly addressing the challenges and opportunities for
facility managers. It contributes to the literature by examining the multifaceted
role of FM in creating learning spaces that support both social connectivity
and effective learning in hybrid settings.
Keywords: hybrid learning, social
connectedness, shared learning spaces, spatial planning, technology
integration, student experience.