Özel Eğitim Okullarında Çalışan Öğretmenlerin Umutsuzluk Düzeylerinin Belirlenmesi


Aslan C.

The Journal of Academic Social Science Studies, cilt.6, sa.7, ss.121-132, 2013 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 6 Sayı: 7
  • Basım Tarihi: 2013
  • Doi Numarası: 10.9761/jasss1790
  • Dergi Adı: The Journal of Academic Social Science Studies
  • Derginin Tarandığı İndeksler: CAB Abstracts, MLA - Modern Language Association Database, Veterinary Science Database, Directory of Open Access Journals
  • Sayfa Sayıları: ss.121-132
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Hayır

Özet

Bu araştırmada, özel eğitim okullarında çalışan öğretmenlerin umutsuzluk düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışma, 2012-2013 eğitim-öğretim yılı, Erzurum İl Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı özel eğitim okullarında görev yapan 88 öğretmen ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma da betimsel yöntemlerden tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma verilerinin toplanmasında, Beck (1974) tarafından geliştirilen ve Türkçeye uyarlaması Seber (1991) tarafından yapılmış olan “Beck Umutsuzluk Ölçeği” ve araştırmacı tarafından hazırlanmış olan kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS 20.0 paket programında, frekans (f) ve yüzde (%) hesaplamaları, t testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) istatistiksel işlemleri uygulanarak analiz edilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, özel eğitim öğretmenlerinin genel olarak orta düzeyde umutsuzluk yaşadıkları belirlenmiştir. Özel eğitim okullarında çalışan öğretmenlerin yaş, medeni durum, eğitim düzeyi ve kıdem yılı değişkenleri ile umutsuzluk düzeyleri arasında anlamlı bir ilişkinin olmadığı, ancak deneklerin görev yaptıkları okul ve cinsiyet değişkenleri ile umutsuzluk düzeyleri arasında anlamlı bir ilişkinin olduğu belirlenmiştir.