OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, cilt.14, sa.20, ss.551-571, 2019 (Hakemli Dergi)
Öz
Milletlerin değer yargıları, inançları, gelenek ve görenekleri kısacası hayatı algılama biçimleri olan kültürleri
birbirinden farklıdır. Dolayısıyla her milletin eğitimden ve süreç sonundaki çıktı durumundaki
öğrenciden beklentileri farklıdır. Bu açıdan eğitimin evrensel nitelikli olması kadar millî ve “kendine
özgü” olması da büyük önem taşımaktadır. Teknolojik gelişmelere rağmen hâlen dünyada en yangın
kullanılan ders araç gereçlerinin başında ders kitapları gelmektedir. Bu açıdan eğitsel hedeflere ulaşmada
üzerine en fazla görev düşen eğitim araçları ders kitaplarıdır. Bu araştırmanın amacı temel eğitim ders
kitaplarında Orhun Yazıtlarının durumunun tespit edilmesidir. Doküman incelemesi yöntemiyle yürütülen
araştırma kapsamında 2018-2019 eğitim öğretim yılı içerisinde Millî Eğitim Bakanlığı ve çeşitli
yayınevleri tarafından ilkokul, ortaokul ve lise düzeyinde kullanılmak üzere yayınlanmış Türkçe, Hayat
Bilgisi, Sosyal Bilgiler, Tarih, T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük ile Türk Dili ve Edebiyatı ders kitapları
Orhun Yazıtları ile ilgili içerik ve görsel açısından değerlendirilmiştir. 24 ders kitabının incelendiği
araştırmanın sonucunda ilkokul ders kitaplarında Orhun Yazıtlarıyla ilgili herhangi bir bilgi ve görsele
yer verilmediği ortaokul ve lise düzeyinde ise çok sınırlı bir biçimde yer verildiği tespit edilmiştir.
Anahtar Kelimeler: Temel eğitim, Ders kitabı, Orhun Yazıtları, Doküman inceleme