Özel Yetenekli Öğrencilerin Öğretmenleri İçin Geliştirilen Yenilikçi Yöntem ve Tekniklere İlişkin Programın Etkililiği1


Creative Commons License

Göksu Yüreğilli D., Yalçın S., Gelişli Y., Taşpınar M.

Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi Dergisi, cilt.55, sa.4, ss.2704-2720, 2020 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 55 Sayı: 4
  • Basım Tarihi: 2020
  • Dergi Adı: Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.2704-2720
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Öz

Bu araştırmada, özel yetenekli öğrencilerle çalışan öğretmenlere, yenilikçi yaklaşım, strateji, yöntem ve teknikleri etkileşimli olarak kazandırmayı hedefleyen bir programı uygulayarak bu programın etkililiğini değerlendirmek amaçlanmıştır. Bu kapsamda, deneysel modelde tasarlanan çalışmada, deneme öncesi modellerden tek grup ön test-son test modeli kullanılmıştır. Çalışmada, amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme tekniğine göre katılımcılar belirlenmiştir. Belirlenen ölçütlere göre, Türkiye’deki 31 farklı ilden, 18 farklı branştan 22 kadın, 32 erkek olmak üzere Bilim Sanat Merkezleri’nde çalışan toplam 54 öğretmenden oluşan bir örneklem çalışmaya dahil edilmiştir. Araştırma kapsamında, 2018 yılı Haziran ayı içerisinde, öğretmenlere sekiz alan uzmanı tarafından altı günde toplam 57 saat süren eğitimler verilmiştir. Hazırlanan eğitim programının değerlendirilmesinde, “Kirkpatrick Eğitim Program Değerlendirme Modeli” kullanılmıştır. Verilerin analizinde, eğitim öncesi ve sonrası başarı puan ortalamaları arasında manidar bir farklılık olup olmadığı normallik varsayımının sağlandığı koşulda, bağımlı örneklemler t testi ile sağlanmadığında ise Wilcoxon İşaretli Sıralar testi ile test edilmiştir. Yapılan analizler sonucu, öğretmenlerin eğitim öncesi ve sonrası başarı puan ortalamaları arasında manidar bir farklılık olduğu (t1=-27.729; t2=-8.461; t3=-6.209; t4=-7.052; t5=-9.825; p=0.00) ve bu farkların son test lehine olduğu saptanmıştır. Sonuç olarak, çalışma kapsamında verilen eğitimlerin yaygınlaştırılması ve teknolojik gelişmelere ve çağın ihtiyaçlarına paralel olarak güncellenerek devam etmesi önerilmektedir.

Anahtar sözcükler: özel yetenekli öğrenciler, küresel yaklaşımlar, program değerlendirme, öğretmen