INCONEL 600 ALAŞIMININ TORNALANMASINDA OLUŞAN YÜZEY PÜRÜZLÜLÜK KRİTERLERİNİN ANALİZİ


Çakıroğlu R.

7. ULUSLARARASI 19 MAYIS YENİLİKÇİ BİLİMSEL YAKLAŞIMLAR KONGRESİ, Samsun, Türkiye, 19 - 20 Mayıs 2022, ss.866-876

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Samsun
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.866-876
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Teknolojik gelişmelerle birlikte kullanılan malzemelerde istenilen teknik özellikler ve talepler giderek artmaktadır. Bu bağlamda, süper alaşımlar nükleer ve havacılık sanayinin çeşitli kritik uygulamalarında düşük ısıl iletkenlik, düşük ısıl yayılım, yüksek sıcaklık mukavemeti, yüksek sertlik gibi üstün özelliklerinden dolayı yaygın olarak tercih edilmektedir. Nikel bazlı süper alaşımlar bu özelliklere ek yüksek sıcaklıklarda çalışma kabiliyetinin yanı sıra oksidasyona ve korozyona karşı yüksek dayanıklılığı sebebi ile roket motorlarında, türbin parçalarında, nükleer güç santrallerinde ve benzeri zorlu çalışma koşullarında sıklıkla kullanılmaktadır. Ancak, tüm bu fiziksel ve mekanik özellikleri yüzünden işlenebilirliği zor malzemelerdendir. Bu çalışmada, Inconel 600 süper alaşımı üzerinde kaplamasız karbür kesici takım kullanılarak kuru tornalama işlemi gerçekleştirilmiştir. Üç farklı kesme hızı (100, 120 ve 140 m/dak) ve üç farklı ilerleme hızının (0.1, 0.15 ve 0.2 mm/dev) kullanıldığı deneyler sonucunda yüzey pürüzlülük kriterleri olarak ortalama yüzey pürüzlülüğü (Ra), ortalama yüzey pürüzlülüğü yüksekliği (Rz) ve maksimum yüzey pürüzlülüğü (Rmax) incelenmiştir. İlerleme hızının artışı ile yüzey pürüzlülük parametrelerinde bir artış gözlemlenirken kesme hızının artması yüzey pürüzlülüğü önce artmış sonra azalmıştır. İşlemeler sonucunda, en düşük Ra, Rz ve Rmax 100 m/dak kesme hızı ve 0.10 mm/dev ilerleme hızında sırasıyla 0.8647 µm, 4.3733 µm ve 4.9433 µm olarak elde edilmiştir. En kötü yüzey kalitesi, 140 m/dak kesme hızı ve 0.15 mm/dev ilerlemede Ra=7.598 µm, Rz=9.775 µm ve Rmax=47.100 µm olarak elde edilmiştir. Bu sonuç, kesici takımda oluşan aşınmalardan kaynaklanmıştır. Ayrıca ortalama yüzey pürüzlülüğü yüksekliği ve maksimum yüzey pürüzlülüğü ölçüm değerleri arasındaki farkın düşük oranda kaldığı belirlenmiştir. Bu çalışma sonuçları, Inconel 600 alaşımından üretilen parçaların endüstriyel çalışma koşulları için yüzey pürüzlülük kriterlerinin seçilmesine katkı sağlayacaktır.