Nedret Sekban’ın Resimlerinde Sembollerin Dili


Creative Commons License

Yayan G. H., Güneş N.

Kesit Akademi Dergisi, cilt.6, sa.23, ss.298-309, 2020 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 6 Sayı: 23
  • Basım Tarihi: 2020
  • Doi Numarası: 10.29228/kesit.43511
  • Dergi Adı: Kesit Akademi Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Other Indexes
  • Sayfa Sayıları: ss.298-309
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

İletişim, insanın kendi duygu ve düşünceleri yanında çeşitli gereksinimlerini an-latma ve aynı zamanda da başkalarını anlama yolundaki en etkili enstrümanlardan birisidir. Bu yüzden insanoğlu hangi koşulda olursa olsun kendini ifade için daima bir yol bulmuştur. Yaşadığı her anı, her durum ve şartta sanatla bir iletişim kura-rak toplumda göstermek ihtiyacını da hissetmiştir. Bu iletişim süreci içinde insanın kendini gözlemleme ve tanıma deneyimlerini çoğaldıkça, el becerileri ve iletişim dilini de kullanışı zenginleşmiştir. Dolayısıyla iletişim sanatla beraber insanın duygu ve düşüncesinde şekillenen her şeyin gelişmesine katkı sağlayan ve onu besleyen önemli bir kaynak olmuştur. Her toplumda sanatçılar da çeşitli iletişim araçlarını kullanarak geleneklerini ve kültürel kimliklerini hem korumuş hem de kendi düşünce ve değerleri de yaygınlaştırma imkanına sahip olmuşlardır. Günü-müz sanatçılarından Nedret Sekban, toplumcu gerçeklilik akımını benimsemiştir. Toplumcu gerçeklilikte, sanatçılartoplumsaleşitsizlikleri ve sömürüyü eserlerinde estetize edip toplumun görüşüne sunarken sanatını ve eserlerini de tarihsel bir sü-recin ürünü olarak izleyicisiyle buluşturmaktadır. Bu bağlamda Sekban’’ın beş ese-ri makaleye konu olup, analiz edilmeye çalışılmış olup eserlerde yer alan sembol ve renkler iletişim bağlamında ele alınarak irdelenmiştir.


Anahtar Kelimeler: Nedret Sekban, Sembol, İletişim, Toplumcu Gerçekçilik

Communication is one of themost effective instruments for expressing various needs of people besides their own feelings and thoughts and at the same time understanding others. Therefore, human beings have always found a way to express themselves under any circumstances. He also felt the need to show every moment, every situation and condition in the society by communicating with art. As the experience of self-observation and recognition increases in this communication process, the use of manual skills and communication language has also been enriched. Therefore, communication has been an important resource that contributes to the development of everything shaped in human emotions and thoughts along with art. In every society, artists both protected their traditions and cultural identities by using various communication tools and also had the opportunity to spread their own thoughts and values. Nedret Sekban, one of today's artists, has adopted the socialist trend of reality. In socialist reality, while the artists aesthetize social inequalities and exploitation in their works and present them to the view of the society, they bring their art and works to the audience as a product of a historical process. In this context, five works of Sekban are the subject of the article and tried to be analyzed, and the symbols and colors in the works are examined in the context of communication.


Keywords:Nedret Sekban, Symbol, Communication, Socialist Realism