Restoratif Diş Hekimliği ile İlgili Sorulara Verilen Farklı Sohbet Botu Yanıtlarının Performansının Değerlendirilmesi


Yıkıcı C., Nezir M., Özcan S.

Cumhuriyet Dental Journal , cilt.28, sa.2, ss.237-245, 2025 (Scopus) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 28 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2025
  • Doi Numarası: 10.7126/cumudj.1634513
  • Dergi Adı: Cumhuriyet Dental Journal
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Scopus, Directory of Open Access Journals, TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.237-245
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Amaç: Lisans eğitimi, uzmanlık eğitimi ve günümüzde tartışmalı kabul edilen restoratif diş hekimliği alanıyla ilgili sorulara üç farklı chatbot tarafından verilen yanıtların performansını değerlendirmek ve karşılaştırmak. Gereç ve Yöntemler: Toplam 35 soru iki diş hekimi tarafından oluşturuldu. Bu sorularda terminoloji, tedavi prosedürleri, teknik detaylar, materyal ve uygulama prosedürü, işlem sonrası bakım, endikasyonlar, kontrendikasyonlar, tıbbi sorunlar varlığında yaklaşım gibi birçok farklı konuya değinilmektedir. Çalışmada üç farklı chatbot (Copilot, Gemini ve ChatGPT) kullanıldı. Değerlendirme 5 puanlık Likert Ölçeği kullanılarak yapıldı. İstatistiksel anlamlılık düzeyi 0,05 olarak belirlendi. Bulgular: Alt boyutların kendi aralarındaki korelasyonu değerlendirildiğinde lisans eğitimiyle ilgili sorularla uzmanlık eğitimiyle ilgili sorular arasında çok güçlü pozitif istatistiksel olarak anlamlı bir korelasyon vardır (p < 0,001). Toplam 105 yanıttan Copilot 48 geçerli yanıt ve 57 geçersiz yanıt üretti. Gemini 54 geçerli ve 51 geçersiz yanıt üretirken, ChatGPT 58 geçerli ve 47 geçersiz yanıt üretti. Sonuçlar: Bu çalışmanın, özellikle diş hekimliğinin farklı alanlarıyla ilgili tartışmalı sorular da dahil olmak üzere çeşitli sorulara verilen yanıtları değerlendirmek açısından daha ileri çalışmalar için fikir sağlayabileceğini düşünüyoruz.
Objectives: To evaluate and compare the performance of the responses given by three different chatbots to questions related to the field of restorative dentistry for undergraduate education, specialist education, and which are considered controversial currently. Materials and Methods: Thirty-five questions total was created by two dentists. In these questions, many different topics such as terminology, treatment procedures, technical details, material and application procedure, post-procedure care, indications, contraindications, approach in the presence of medical problems are touched upon. Three different chatbots (Copilot, Gemini and ChatGPT) were used in the study. Evaluation was done using a 5-point Likert Scale. The statistical significance level was determined as 0.05. Results: When the correlation of the sub-dimensions among themselves is evaluated, there is a very strong positive statistically significant correlation between the questions about undergraduate education and the questions about specialist education (p < 0.001). Out of a total of 105 responses, Copilot produced 48 valid responses and 57 invalid responses. While Gemini produced 54 valid and 51 invalid responses, ChatGPT produced 58 valid and 47 invalid responses. Conclusions: We think that this study may provide ideas for further studies in terms of evaluating the responses to various questions, including especially controversial questions regarding different areas of dentistry.