XI. ULUSAL FEN BİLİMLERİ ve MATEMATİK EĞİTİMİ KONGRESİ, Adana, Turkey, 11 - 14 April 2014, pp.1249
Okullarda matematik eğitiminde hedefler yalnızca matematik bilen değil, sahip olduğu bir takım bilgi ve becerileri
kullanan ve uygulayan, eleştirel düşünen, sorgulayan, matematik yapan, problem çözebilen insan gücü yetiştirmeyi
gerektirmektedir. Van De Walle John A.'ya göre problem, zor ya da sonucu belirsiz bir sorudur (Van De Walle, 1994).
Matematik eğitiminde problem kurma becerilerinin önemli bir bileşen olduğu son yıllarda vurgulanmaktadır. İlköğretim
matematik öğretmeni adaylarının problem becerilerinin belirlenmesi amacıyla yapılan bu çalışmayla, öğretmen adaylarının
farklı etkinliklerle karşılaşma, matematiksel düşünme, akıl yürütme ve yaratıcılıklarını kullanma fırsatını edinmeleri
beklenmektedir. Mevcut durumun betimlenmesine yönelik olarak gerçekleştirilen bu çalışmada tarama modeli kullanılmış,
çalışmanın araştırma grubunu 2013-2014 akademik yılı bahar döneminde Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi İlköğretim
Matematik Öğretmenliği bölümünde öğrenim gören 2. Sınıf İlköğretim Matematik öğretmeni adayları oluşturmaktadır.
Öğretmen adaylarının problem kurma becerilerinin belirlenmesi amacıyla, ―Problem Çözme‖ dersinde, matematik öğretmeni
adaylarına ―Matematiksel Problem Kurma‖ testleri verilerek öğrencilerden testteki bir sorudaki problem ifadesini değiştirerek
onun bir tür uyarlamasını yapmaları, rutin olmayan problem sorusu yazmaları, verilen sayı ve işlemleri kullanarak problemler
kurmaları, matematiksel eşitlikleri kullanarak çözülebilen problemler kurmaları, verilen bir günlük yaşam hikâyesinden
problem kurmaları istenmiştir. Araştırma kapsamında uygulamalar yapılmış, veriler toplanmış ve veri analizine başlanmıştır.
Öğretmen adaylarının ürettikleri problemler, genellikle çözülebilir ve doğru ifadelere sahiptir. Bununla birlikte, öğretmen
adaylarının oluşturdukları problemlerin, daha çok matematik ders kitaplarında yer alan ve dört işlem problemleri olarak
bilinen problemlerden oluştuğu belirlenmiştir. İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının ―Problem Kurma Testine verdikleri cevaplar, içerik analizi yapılarak
değerlendirilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgular ışığında ilköğretim matematik öğretmen adaylarının problem kurma
becerileri hakkında bilgiler verilecektir