SETA, pp.28, Ankara, 2019
21. yüzyıl bilgi paradigmasında ciddi bir değişimi beraberinde getirmiştir. Günümüz bireyinden beklenen bilgiyi ezberine alması değil her alanda ona hızlı
ulaşması, paylaşması ve onu etkin kullanmasıdır. Bunun için bireyin önemsemesi
ve geliştirmesi gereken belli beceriler bulunmaktadır. Öncü çalışmalarla bunlar
set halinde kategorize edilmiştir. Bu bağlamda bu analiz de Türkiye’nin eğitim
politikalarını 21. yüzyıl becerileri odağında değerlendirmek ve yeni politika önerileri sunmak için yazılmıştır. Girişte 20. ve 21. yüzyıl becerileri karşılaştırması
yapılmıştır. Ardından 21. yüzyıl becerileri oldukça ayrıntılı bir şekilde ele alınarak
farklı kurum ve kuruluşların beceri seti tasnifi sunulmuştur. Ayrıca en yaygın
tasniflerden birinde yer alan beceriler tanımlarıyla birlikte verilmiştir. 21. yüzyıl
becerileri kapsamında ön plana çıkan en önemli husus öğrenme ortamı olduğu
için 20. ve 21. yüzyıl sınıfı karşılaştırmalı olarak incelenmiştir.
Değişen öğrenme paradigması “3Rx7R” formülasyonu ile gösterilmiştir.
Mesleklerin nasıl değiştiği ve yok olduğu vurgusu ile bu becerilere sahip olmanın önemi vurgulanmıştır. 21. yüzyılda Türkiye’nin ilgili konuda attığı adımlar
özetlenmiştir. Özellikle 21. yüzyıl öğretmeni ve öğrencisi profil çalışması fikrinin
dünya trendine uygun ama amaca hizmet etmeyecek şekilde yapıldığı belirtilmiştir. Öte yandan müfredat güncelleme çalışmaları, Fırsatları Artırma ve Teknolojiyi İyileştirme Hareketi (FATİH) Projesi, Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi (TYÇ)
ve 2023 Eğitim Vizyon Belgesi hakkında bağlama uygun kısa değerlendirmeler
yapılmıştır. Dünyada konu hakkındaki politikalar için on dört OECD ülkesinin
attığı adımlar özetlenmiştir. Oldukça başarılı bir politika geliştiren Batı Virginia üzerinde ayrıntılı şekilde durulmuştur. Son yıllarda eğitim konusunda ciddi sıçrama yapan Doğu Asya ülkelerinin politikalarının arka planı incelenmiştir.
Sonucunda da teori, bütüncül sistem tasarımı, farkındalık etkinlikleri, yönetici,
öğretmen, içerik-müfredat, öğrenme ortamı, ölçme değerlendirme ve dış ortaklar
konularına yönelik politika önerilerine yer verilmiştir.