Mümtaz Turhan ve Eğitim Görüşleri


Aslan G.

IX. Internatıonal Socıal Scıences Congress, Ankara, Türkiye, 27 - 29 Eylül 2024, ss.279-284

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.279-284
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Cumhuriyet’ten günümüze çeşitli alanlardaki görüşleri ile önemli çalışmalar gerçekleştirmiş olan birçok önemli Türk düşünür olmuştur. Araştırma kapsamında bu düşünürlerden biri olan Mümtaz Turhan’ın eğitim ile ilgili görüşleri ele alınmıştır. Nitel araştırma yönteminin kullanıldığı çalışmada Mümtaz Turhan’ın batılılaşma kavramına yüklediği anlam üzerinde durulmuştur. Daha sonra batılılaşmanın gerçekleşebilmesi için eğitim alanında çalışmalar yapılması gerektiği ifade edilmiştir. Ayrıca Mümtaz Turhan gerçek anlamda batılılaşmanın sağlanabilmesi için bilim adamlarına ihtiyaç olduğunu ileri sürmüştür. Alanında uzman bilim adamlarının yetiştirilmesi için tam donanımlı üniversitelere ihtiyaç duyulmaktadır. Ülke genelinde batılılaşmanın gerçekleşebilmesi ise eğitim alanında gerçekleştirilen faaliyetlere bağlıdır. Bu kapsamda öncelikli olarak eğitim alanındaki sorunlarının tespit edilmesi ve kaliteli öğretmen yetiştirmeye özen gösterilmesi gerektiği belirtilmiştir. Mümtaz’a göre eğitimde en önemli unsur öğretmenlerdir. Çünkü öğretmen her bakımdan bireylere örnek teşkil eden konumdadır. Bulgular arasında Mümtaz Turhan’ın görüşleri arasında bulunan ve günümüze de ışık tutan tespiti ise çocukların ilgi ve yeteneklerine göre eğitim almaları gerektiği aksi takdirde üniversitelerde yığılmaların gerçekleşeceğine yönelik olan görüşüdür. Ona göre nicelikten ziyade nitelik önemlidir. Bu görüşü ile Mümtaz Turhan adeta günümüzü özetlemektedir. Bu kapsamda ülkemizin her alanda yetkin bireylere ihtiyacı olduğunu söyleyen Mümtaz Turhan bireylerin yetenekleri doğrultusunda eğitim almaları gerektiğini söylemiştir. Bu sayede eğitim alanında ve çeşitli meslek dallarında iyileştirmelerin sağlanabileceğini de ifade etmiştir.