SINIF İÇİ VE EV ÖDEVİ UYGULAMALARI İLE GERİBİLDİRİMİN ÖĞRETMEN ADAYLARININ ANEKDOT/ ÖDS KAYDI TUTMA BECERİSİNE ETKİSİ


DAYI E., AÇIKGÖZ G., ELÇİ A. N.

Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.20, sa.1, ss.316-334, 2020 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Bu çalışmada sınıf içi ve ev ödevi uygulamaları ile geribildirimin özel eğitim bölümü ikinci sınıf öğretmen adaylarının anekdotve öncül-davranış-sonuç (ÖDS) kaydı tutma becerisi üzerindeki etkisini ortaya koyma amaçlanmıştır. Araştırmada, nitel venicel tekniklerin birlikte kullanıldığı karma yöntemlerden “Açımlayıcı Desen” kullanılmıştır. Araştırmanın nicel aşamasındadeneme öncesi desenlerden tek grup öntest-sontest modelinden, nitel aşamasında ise nitel araştırma modellerinden durumçalışmasından yararlanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2017-2018 öğretim yılında bir üniversitenin özel eğitim bölümüikinci sınıf Uygulamalı Davranış Analizi (UDA) dersine kayıtlı 46 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmanın nicel verileri,Anekdot Kaydı Kontrol Listesi (AKL) ve ÖDS Kaydı Kontrol Listesi (ÖKL) ile nitel verileri ise Yarı Yapılandırılmış GörüşmeFormu ile toplanmıştır. Araştırmanın nicel aşamasında elde edilen veriler, parametrik olmayan testlerden Wilcoxon testi ilenitel aşaması için yapılan görüşmeler sonucunda toplanan veriler ise içerik analizi yöntemiyle çözümlenmiştir. Araştırmasonunda elde edilen nicel bulgular, sınıf içi ve ev ödevi uygulamaları ile geribildirimin öğretmen adaylarının anekdot ve ÖDSkaydı tutma becerilerini anlamlı düzeyde artırdığını ortaya koymaktadır. Çalışmaya katılan 10 öğretmen adayıyla ile yapılangörüşmelerden elde edilen nitel bulgular ise nicel bulguları destekler niteliktedir.
Purpose of this study is to find out the effect of in-class and homework practices and feedback on anecdotal and Antecedent- Behavior-Consequence (ABC) record skills, on second year teacher candidates in special education department. The study is based on “Explanatory Design”, which is a mixed method involving the use of qualitative and quantitative techniques together. During the quantitative stage of the research, single group pre-test post-test model has been used as a pre-testing model; while case study model has been utilized at the qualitative stage. The study group consists of 46 teacher candidates who are sophomore students at the Special Education Department of a university and are enrolled to the Applied Behavior Analysis (ABA) course in 2017-2018 Academic Year. Quantitative data of the research have been collected through Anecdotal Record Control List (ARCL) and ABC Record Control List (ACL), while the qualitative data have been collected through Semi Structured Interview Form. The data collected at the quantitative stage of the study have been analyzed with the help of non-parametric Wilcoxon test, whereas the data collected from the interviews held for the qualitative stage of the research have been analyzed through content analysis method. The quantitative findings obtained at the end of the research have revealed that in-class and homework applications and feedback on anecdotal and ABC record skills made a significant contribution to teacher candidates. On the other hand, qualitative findings obtained as a result of the interview held with 10 teacher candidates support the quantitative data.