SÜPERMARKETLERDE SAĞLIKLI BESLENME ALIŞKANLIĞI TEŞVİK UYGULAMALARI


Altıntaş Başar H. B., Bilici S.

7. ULUSLARARASI BESLENME OBEZİTE VE TOPLUM SAĞLIĞI KONGRESİ, İstanbul, Türkiye, 28 - 29 Mayıs 2022, sa.52866, ss.407-415

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.407-415
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Öz: Son yıllarda tüm dünyada meyve ve sebze tüketimi düşük,  enerji yoğun, besin değeri düşük yiyecek ve içeceklerin tüketiminde büyük bir artış görülmüştür. Bu beslenme modeli, büyük marketlerin hızlı yükselişinin eşlik ettiği son yirmi yılda geleneksel diyetlerden, batılılaşmış diyetlere geçişle birlikte şimdi neredeyse tüm ülkelerde yaygındır. Süpermarketler, besin seçimleri ve tüketici satın alma davranışları üzerinde önemli bir etki olarak kabul edilen pazarlama teknikleri ile tüketiciler ve gıda sistemi arasında bir arayüz görevi görür. Basılı veya çevrimiçi broşürler, dünya çapında geniş tüketici kitlesine ulaşan, yaygın ve güçlü bir pazarlama biçimidir. Süpermarket satış broşürlerinin içeriğini araştıran birçok araştırma, çoğu tanıtılan ürünün sağlıklı bir diyete katkıda bulunmadığını bulmuştur. Promosyon ürünlerinde yapılan indirimler ve satış broşürleri ile sağlıklı besinlere yönlendirme yapılması, tüketici sağlığının iyileştirmesine katkı sunabileceği belirtilmektedir. Daha sağlıklı gıdaların satın alınmasını teşvik için birçok farklı yöntem de kullanılmaktadır. Promosyon ve reklam stratejileri, oyunlar, gazete ekleri, multimedya reklamları, market turları ve diğer etkinlikler bunlardan bazılarıdır. Yiyecek ve içeceklerin fiyatı, özellikle sınırlı gıda bütçeleri olan aileler arasında, yiyecek seçiminde kritik bir etkendir. Sağlıksız gıdalara yönelik fiyat promosyonlarının birçok ortamda yaygın olduğu ve sağlıklı gıda için fiyat promosyonlarından daha yaygın olduğunu gösterilmektedir. Fiyat promosyonları, promosyondan yararlanmak için bir markayı diğerine tercih etmek, daha önce satın alınmamış bir markayı veya aromayı denemek gibi çeşitli şekillerde alışveriş davranışını etkileyebilir, satın alınabilirliğini ve bunun da tüketimi arttırdığı gösterilmiştir. Marketlerde sağlıklı olmayan besinleri ön plana çıkarmayı hedefleyen yöntemlerin tersine çevrilerek sağlıklı ürünler için kullanılması, tüketici satın alma davranışlarını etkileyerek, sağlıklı beslenmeye teşviki ile sonuçlanacağı belirtilmektedir.