An Examination of the Studies Between 2013-2022 on the Use of Virtual Laboratories in Science Education


Creative Commons License

Doruk O., Sarıkaya R.

Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.43, sa.3, ss.1451-1485, 2023 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Derleme
  • Cilt numarası: 43 Sayı: 3
  • Basım Tarihi: 2023
  • Dergi Adı: Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.1451-1485
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırma; sanal laboratuvarların fen bilimleri eğitiminde kullanılmasıyla ilgili yapılmış uluslararası çalışmaların belli ölçütler çerçevesinde seçilip analiz edilmesinden oluşan bir sistematik derlemedir. Araştırma verileri, sanal laboratuvara yönelik araştırmaların incelenmesiyle elde edilmiştir. Sistematik derleme olan bu araştırmada 2013-2022 yılları arasında Web of Science veri tabanında başlık ve özet kısımlarında sanal laboratuvar anahtar kelimesinin geçtiği 1322 makale incelenmiştir. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen makale inceleme formu kullanılmıştır. Çalışmaya dahil edilecek makalelerin belirlenmesinde ölçüt örneklem yöntemi kullanılmıştır. Dahil edilme kriterlerine uyan ve tam metnine ulaşılabilen 30 makale çalışmanın örneklemini oluşturmuştur. Veriler analiz edilirken araştırmacılar arası tutarlılığa dikkat edilmiş ve kodlayıcılar arası güvenirlik %90 hesaplanmıştır. Bu sistematik derleme kapsamında verilerin analizinde betimsel analiz ve içerik analiz kullanılmıştır. Betimsel analizde sanal laboratuvarla ilgili yapılan çalışmaların; yıllara göre dağılımı, konu alanlarına göre dağılımı, katılımcı düzeylerine göre dağılımı, grup büyüklüklerine göre dağılımı, yöntem ve desenleri, veri toplama araçları ve veri analiz biçimlerinin frekansları sunulmuştur. İçerik analizinde ise çalışmaların sanal laboratuvarla ilgili ulaştıkları sonuçlar kod, kategori ve temalar oluşturacak şekilde gruplandırılmıştır. Araştırma sonuçları genel olarak değerlendirildiğinde, sanal laboratuvar uygulamalarının fen eğitimini farklı değişkenler bakımından olumlu etkilediği görülmüştür.Bu araştırma; sanal laboratuvarların fen bilimleri eğitiminde kullanılmasıyla ilgili yapılmış uluslararası çalışmaların belli ölçütler çerçevesinde seçilip analiz edilmesinden oluşan bir sistematik derlemedir. Araştırma verileri, sanal laboratuvara yönelik araştırmaların incelenmesiyle elde edilmiştir. Sistematik derleme olan bu araştırmada 2013-2022 yılları arasında Web of Science veri tabanında başlık ve özet kısımlarında sanal laboratuvar anahtar kelimesinin geçtiği 1322 makale incelenmiştir. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen makale inceleme formu kullanılmıştır. Çalışmaya dahil edilecek makalelerin belirlenmesinde ölçüt örneklem yöntemi kullanılmıştır. Dahil edilme kriterlerine uyan ve tam metnine ulaşılabilen 30 makale çalışmanın örneklemini oluşturmuştur. Veriler analiz edilirken araştırmacılar arası tutarlılığa dikkat edilmiş ve kodlayıcılar arası güvenirlik %90 hesaplanmıştır. Bu sistematik derleme kapsamında verilerin analizinde betimsel analiz ve içerik analiz kullanılmıştır. Betimsel analizde sanal laboratuvarla ilgili yapılan çalışmaların; yıllara göre dağılımı, konu alanlarına göre dağılımı, katılımcı düzeylerine göre dağılımı, grup büyüklüklerine göre dağılımı, yöntem ve desenleri, veri toplama araçları ve veri analiz biçimlerinin frekansları sunulmuştur. İçerik analizinde ise çalışmaların sanal laboratuvarla ilgili ulaştıkları sonuçlar kod, kategori ve temalar oluşturacak şekilde gruplandırılmıştır. Araştırma sonuçları genel olarak değerlendirildiğinde, sanal laboratuvar uygulamalarının fen eğitimini farklı değişkenler bakımından olumlu etkilediği görülmüştür.

This study is a systematic review that is composed of the analysis of several international studies on the use of virtual laboratories in science education that were selected based on certain criteria. Research data have been attained by reviewing studies that concern virtual laboratories. For this systematic review, 1322 scientific articles published in the Web of Science database between 2013 and 2022, with the keyword "virtual laboratory" in their titles or abstracts, were reviewed. An article review form was used as the tool for collecting data. In determining the papers to be included in the study, the criterion sampling method was used. The sample of the study consists of 30 papers which comply with the inclusion criteria and were accessible in full text. Descriptive and content analyses were used in this systematic review. The studies on virtual laboratories are presented via descriptive analysis on the basis of their distribution by years, distribution by subject fields, distribution by participant levels, distribution by group sizes, methods and patterns, data collection tools, and frequencies of data analysis types. The results of virtual laboratories that these studies acquired were grouped via content analysis under codes, categories, and themes. When the results achieved by these studies are evaluated as a whole, it becomes clear that virtual laboratory applications positively impact science education with respect to different variables.