Öğrencilerin Biyomimikri Tasarım Uygulamalarının Yaş ve Cinsiyete Bağlı Olarak Değişimi


Özdemir M., Mirici S.

DİFEÖK, Ankara, Türkiye, 2 - 03 Temmuz 2022, ss.4

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.4
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Biyomimikri çalışmaları, öğrencilerin doğaya ve bilime farklı bir bakış açısı kazanarak hayal güçleri sayesinde problem çözme ve yaratıcılıkları açısından gelişmelerine olumlu katkı sağlamaktadır. Bu çalışma kapsamında öğrencilerin hayal güçlerinin ve problem çözebilme yeteneklerinin, yaş ve cinsiyete bağlı değişimleri gözlenmek istenmiştir. Bu sebeple bu çalışmada farklı yaş ve cinsiyet gruplarına dahil öğrencilerin biyomimikri uygulamalarını nasıl planladığı araştırılmıştır. Bu araştırma, özel bir eğitim kurumunda ortaöğretim ve ilköğretim öğrencilerine ders içi etkinlik kapsamında planlanmış ve uygulanmıştır. İlk aşamada öğrencilere biyomimikri üzerine terimsel basitçe bir tanıtım yapılmıştır. Daha sonra öğrencilerden daha detaylı araştırmalar yapıp herhangi bir kısıtlama olmaksızın (maddi ve imkan kısıtlamalarının olmadığı) tamamen öğrencilerin yaratıcı düşünme yeteneklerini sergileyebilecekleri bir tasarım yaratıp çizmeleri ve bu tasarımlarını basitçe tanıtmaları istenmiştir. Bu araştırmada öğrencilere ders içi etkinlik olarak yapılmış ve bir ders saati süre tanınmıştır. Veri toplama aracı olarak tasarım kağıtları kullanılmıştır. Doküman analizine dayalı olan çalışmada, veriler öğrencilerin bireysel olarak hazırladığı tasarım kâğıtlarının incelenmesinden elde edilmiştir. Verilerin analizinde dokümanlar için içerik analizi kullanılmıştır (Yıldırım ve Şimşek, 2008). Bilimsel yaratıcılıkla ilgili veri toplama araçlarından elde edilen veriler “Tasarım Değerlendirme Rubriği” ile incelenmiştir. Uzmanlara birer yönerge halinde etkinliğin amacı, etkinliğin içeriği ve tasarım değerlendirme rubrikleri verilmiştir. Uzmanlar birbirlerinden bağımsız olarak rubrikleri puanlamışlardır. Araştırma sonucunda yapılan çalışmaların yaş, cinsiyet bakımından kendi aralarında benzerliklerin olduğu tespit edilmiş olup, öğrencilerin oluşturdukları uygulama onların yaratıcı ve analitik düşünmelerine katkıda bulunmuştur.

Anahtar Kelimeler: Biyomimikri, tasarım uygulamaları, fen eğitimi