Ereğli Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.5, no.1, pp.14-28, 2023 (Peer-Reviewed Journal)
Bu araştırmanın amacı; sosyal bilgiler eğitiminde teknoloji konusunda ulusal bazda yapılmış doktora ve yüksek lisans çalışmalarını farklı değişkenler açısından incelemektir. Doküman incelemesi olarak desenlenen araştırmanın verileri betimsel analiz tekniği ile derlenmiştir. Bu amaçla Ulusal Tez Merkezi internet sayfasında “sosyal bilgiler” ve “teknoloji” anahtar kelimeleri kullanarak tarama yapılmış ve değerlendirmelerin ardından 68’i yüksek lisans 29’u doktora olmak üzere toplam 97 lisansüstü tez çalışması araştırmaya dahil edilmiştir. Bahsi geçen tezler içerik analizi yöntemiyle çözümlenmiş; tez ismi, yayın yılı, yayın türü, yöntemi, seçilen araştırma deseni, örnekleme yöntemi, örnekleme kademesi, örnekleme büyüklüğü, çalışmalarda kullanılan veri toplama araçları ve veri analiz teknikleri değişkenleri temel alınarak sınıflandırılmıştır. İncelenen tezlerin genel olarak 2017 yılından itibaren hızlı bir artış gösterdiği 2019 yılında zirve noktasına ulaştığı, yüksek lisans tezlerinin çoğunlukta olduğu anlaşılmıştır. Bununla birlikte nicel ve karma çalışmalara sıklıkla yer verildiği, örneklemin genellikle öğretmen ve ortaöğretim öğrencilerinden oluştuğu, örnekleme yöntemi olarak kolay ulaşılabilir ve amaçlı örneklemenin tercih edildiği belirlenmiştir. Genellikle küçük örneklem grupları ile çalışıldığı anlaşılmıştır. Veri toplama aracı olarak ölçek ve görüşme formunun ağırlıklı olarak kullanıldığı, veri analiz tekniğinde ise en fazla t-testinin tercih edildiği belirlenmiştir. Araştırma bulgularına dayanarak birtakım öneriler sunulmuştur. |