Türkiye’de müzik öğretmeni yetiştirme sürecinde Milli Eğitim Akademisi Modeli üzerine öğretmen adayı görüşlerinin incelenmesi


Creative Commons License

Özgür E. S., Dağhan B., Alemlioğlu H., Sonsel Ö. B.

Türk Müziği Dergisi, cilt.5, sa.4, ss.347-364, 2025 (Hakemli Dergi)

Özet

Öğretmenlik mesleği, öğrenme, öğretme ve toplumsal gelişimle doğrudan ilişkili olup, bu nedenle öğretmen istihdam politikaları tarihsel süreç boyunca çeşitli değişimlere uğramıştır. Türkiye’de öğretmen yetiştirme ve atama sistemine yönelik en son önemli adım, 2024 yılında yürürlüğe giren ve öğretmenlere mezuniyet sonrası ek eğitim öngören Milli Eğitim Akademisi (MEA) uygulaması olmuştur. Bu araştırmanın amacı, MEA’ya ilişkin müzik öğretmeni adaylarının duygu, düşünce ve tutumlarını incelemektir. Araştırma, açıklayıcı sıralı karma yöntem desenine göre tasarlanmıştır. Bu doğrultuda, ilk aşamada Türkiye genelindemüzik öğretmenliği programlarında öğrenim görmekte olan 337 öğretmen adayına uygulanan anket yoluyla nicel veriler elde edilmiştir. Elde edilen nicel bulgular analiz edilerek belirlenen temalar temelinde, araştırmanın nitel aşamasında 7 öğretmen adayıyla odak grup görüşmeleri gerçekleştirilmişve bulgular derinleştirilmiştir. Elde edilen bulgular, adayların MEA’ya yönelik genel tutumlarının olumsuz olduğunu göstermektedir. Adaylar, mezuniyet sonrası tekrar eğitim alma zorunluluğunun mesleğe geçişi geciktirdiğini, ekonomik olarak sürdürülemez olduğunu ve mevcut öğretmenlerle kendileri arasında adaletsizlik hissi yarattığını belirtmiştir. Ayrıca, eğitim fakültelerinde aldıkları dört yıllık eğitimin değersizleştirildiğini şündüklerini ifade etmişlerdir. Sonuç olarak, MEA uygulamasının öğretmen adaylarının mesleki motivasyonunu ve psikolojik dayanıklılığını olumsuz etkilediği, ekonomik koşulların ise süreci daha da zorlaştırdığı belirlenmiş; bu nedenle öğretmen yetiştirme ve atama sistemlerinin adayların ihtiyaç ve beklentilerine göre yeniden yapılandırılması önerilmiştirÖğretmenlik mesleği, öğrenme, öğretme ve toplumsal gelişimle doğrudan ilişkili olup, bu nedenle öğretmen istihdam politikaları tarihsel süreç boyunca çeşitli değişimlere uğramıştır. Türkiye’de öğretmen yetiştirme ve atama sistemine yönelik en son önemli adım, 2024 yılında yürürlüğe giren ve öğretmenlere mezuniyet sonrası ek eğitim öngören Milli Eğitim Akademisi (MEA) uygulaması olmuştur. Bu araştırmanın amacı, MEA’ya ilişkin müzik öğretmeni adaylarının duygu, düşünce ve tutumlarını incelemektir. Araştırma, açıklayıcı sıralı karma yöntem desenine göre tasarlanmıştır. Bu doğrultuda, ilk aşamada Türkiye genelindemüzik öğretmenliği programlarında öğrenim görmekte olan 337 öğretmen adayına uygulanan anket yoluyla nicel veriler elde edilmiştir. Elde edilen nicel bulgular analiz edilerek belirlenen temalar temelinde, araştırmanın nitel aşamasında 7 öğretmen adayıyla odak grup görüşmeleri gerçekleştirilmişve bulgular derinleştirilmiştir. Elde edilen bulgular, adayların MEA’ya yönelik genel tutumlarının olumsuz olduğunu göstermektedir. Adaylar, mezuniyet sonrası tekrar eğitim alma zorunluluğunun mesleğe geçişi geciktirdiğini, ekonomik olarak sürdürülemez olduğunu ve mevcut öğretmenlerle kendileri arasında adaletsizlik hissi yarattığını belirtmiştir. Ayrıca, eğitÖğretmenlik mesleği, öğrenme, öğretme ve toplumsal gelişimle doğrudan ilişkili olup, bu nedenle öğretmen istihdam politikaları tarihsel süreç boyunca çeşitli değişimlere uğramıştır. Türkiye’de öğretmen yetiştirme ve atama sistemine yönelik en son önemli adım, 2024 yılında yürürlüğe giren ve öğretmenlere mezuniyet sonrası ek eğitim öngören Milli Eğitim Akademisi (MEA) uygulaması olmuştur. Bu araştırmanın amacı, MEA’ya ilişkin müzik öğretmeni adaylarının duygu, düşünce ve tutumlarını incelemektir. Araştırma, açıklayıcı sıralı karma yöntem desenine göre tasarlanmıştır. Bu doğrultuda, ilk aşamada Türkiye genelindemüzik öğretmenliği programlarında öğrenim görmekte olan 337 öğretmen adayına uygulanan anket yoluyla nicel veriler elde edilmiştir. Elde edilen nicel bulgular analiz edilerek belirlenen temalar temelinde, araştırmanın nitel aşamasında 7 öğretmen adayıyla odak grup görüşmeleri gerçekleştirilmişve bulgular derinleştirilmiştir. Elde edilen bulgular, adayların MEA’ya yönelik genel tutumlarının olumsuz olduğunu göstermektedir. Adaylar, mezuniyet sonrası tekrar eğitim alma zorunluluğunun mesleğe geçişi geciktirdiğini, ekonomik olarak sürdürülemez olduğunu ve mevcut öğretmenlerle kendileri arasında adaletsizlik hissi yarattığını belirtmiştir. Ayrıca, eğitim fakültelerinde aldıkları dört yıllık eğitimin değersizleştirildiğini şündüklerini ifade etmişlerdir. Sonuç olarak, MEA uygulamasının öğretmen adaylarının mesleki motivasyonunu ve psikolojik dayanıklılığını olumsuz etkilediği, ekonomik koşulların ise süreci daha da zorlaştırdığı belirlenmiş; bu nedenle öğretmen yetiştirme ve atama sistemlerinin adayların ihtiyaç ve beklentilerine göre yeniden yapılandırılması önerilmiştirim fakültelerinde aldıkları dört yıllık eğitimin değersizleştirildiğini şündükleriÖğretmenlik mesleği, öğrenme, öğretme ve toplumsal gelişimle doğrudan ilişkili olup, bu nedenle öğretmen istihdam politikaları tarihsel süreç boyunca çeşitli değişimlere uğramıştır. Türkiye’de öğretmen yetiştirme ve atama sistemine yönelik en son önemli adım, 2024 yılında yürürlüğe giren ve öğretmenlere mezuniyet sonrası ek eğitim öngören Milli Eğitim Akademisi (MEA) uygulaması olmuştur. Bu araştırmanın amacı, MEA’ya ilişkin müzik öğretmeni adaylarının duygu, düşünce ve tutumlarını incelemektir. Araştırma, açıklayıcı sıralı karma yöntem desenine göre tasarlanmıştır. Bu doğrultuda, ilk aşamada Türkiye genelindemüzik öğretmenliği programlarında öğrenim görmekte olan 337 öğretmen adayına uygulanan anket yoluyla nicel veriler elde edilmiştir. Elde edilen nicel bulgular analiz edilerek belirlenen temalar temelinde, araştırmanın nitel aşamasında 7 öğretmen adayıyla odak grup görüşmeleri gerçekleştirilmişve bulgular derinleştirilmiştir. Elde edilen bulgular, adayların MEA’ya yönelik genel tutumlarının olumsuz Öğretmenlik mesleği, öğrenme, öğretme ve toplumsal gelişimle doğrudan ilişkili olup, bu nedenle öğretmen istihdam politikaları tarihsel süreç boyunca çeşitli değişimlere uğramıştır. Türkiye’de öğretmen yetiştirme ve atama sistemine yönelik en son önemli adım, 2024 yılında yürürlüğe giren ve öğretmenlere mezuniyet sonrası ek eğitim öngören Milli Eğitim Akademisi (MEA) uygulaması olmuştur. Bu araştırmanın amacı, MEA’ya ilişkin müzik öğretmeni adaylarının duygu, düşünce ve tutumlarını incelemektir. Araştırma, açıklayıcı sıralı karma yöntem desenine göre tasarlanmıştır. Bu doğrultuda, ilk aşamada Türkiye genelindemüzik öğretmenliği programlarında öğrenim görmekte olan 337 öğretmen adayına uygulanan anket yoluyla nicel veriler elde edilmiştir. Elde edilen nicel bulgular analiz edilerek belirlenen temalar temelinde, araştırmanın nitel aşamasında 7 öğretmen adayıyla odak grup görüşmeleri gerçekleştirilmişve bulgular derinleştirilmiştir. Elde edilen bulgular, adayların MEA’ya yönelik genel tutumlarının olumsuz olduğunu göstermektedir. Adaylar, mezuniyet sonrası tekrar eğitim alma zorunluluğunun mesleğe geçişi geciktirdiğini, ekonomik olarak sürdürülemez olduğunu ve mevcut öğretmenlerle kendileri arasında adaletsizlik hissi yarattığını belirtmiştir. Ayrıca, eğitim fakültelerinde aldıkları dört yıllık eğitimin değersizleştirildiğini şündüklerini ifade etmişlerdir. Sonuç olarak, MEA uygulamasının öğretmen adaylarının mesleki motivasyonunu ve psikolojik dayanıklılığını olumsuz etkilediği, ekonomik koşulların ise süreci daha da zorlaştırdığı belirlenmiş; bu nedenle öğretmen yetiştirme ve atama sistemlerinin adayların ihtiyaç ve beklentilerine göre yeniden yapılandırılması önerilmiştirğunu göstermektedir. Adaylar, mezuniyet sonrası tekrar eğitim alma zorunluluğunun mesleğe geçişi geciktirdiğini, ekonomik olarak sürdürülemez olduğunu ve mevcut öğretmenlerle kendileri arasında adaletsizlik hissi yarattığını belirtmiştir. Ayrıca, eğitim fakültelerinde aldıkları dört yıllık eğitimin değersizleştirildiğini şündüklerini ifade etmişlerdir. Sonuç olarak, MEA uygulamasının öğretmen adaylarının mesleki motivasyonunu ve psikolojik dayanıklılığını olumsuz etkilediği, ekonomik koşulların ise süreci daha da zorlaştırdığı belirlenmiş; bu nedenle öğretmen yetiştirme ve atama sistemlerinin adayların ihtiyaç ve beklentilerine göre yeniden yapılandırılması önerilmiştirni ifade etmişlerdir. Sonuç olarak, MEA uygulamasının öğretmen adaylarının mesleki motivasyonunu ve psikolojik dayanıklılığını olumsuz etkilediği, ekonomik koşulların ise süreci daha da zorlaştırdığı belirlenmiş; bu nedenle öğretmen yetiştirme ve atama sistemlerinin adayların ihtiyaç ve beklentilerine göre yeniden yapılandırılması önerilmiştir