1. Uluslararası Yabancı Dil Eğitimi Sempozyumu (YABDİLSEM), Ankara, Türkiye, 28 Haziran 2021, sa.5, ss.25
Mizahın birçok insanın üzerinde olduğu gibi öğrencilerin üzerinde de etkileri vardır. Mizahın
derslerdeki etkisine bakılacak olursa, öğrencilerin dikkatini ve ilgisini çekmeye, onları
güldürürken öğrenme sürecinde bilgilerin eğlenceli bir şekilde hafızada uzun süre kalmasına,
öğrenci ve öğretmen arasındaki ilişkinin daha güçlü ve güvenli bir şekilde kurulmasına, sınıf
atmosferinin ise eğlenceli ve rahat olmasına yardımcı olduğu söylenebilir. Tüm bu nedenlerden
dolayı, mizahi unsurların öğrenmenin bir parçası olduğu, dolayısıyla da öğretim sürecinde var
olması gerektiği söylenebilir.
Bu düşüncelerden hareketle, bu çalışmada Almancanın öğretilmesine yönelik olarak hazırlanan
ve uluslararası düzeyde birçok ülkede okutulmakta olan “Schritte International” adlı kitap setinin
“A1.1, A1.2, A2.1, A2.2” seviyelerine göre hazırlanmış ders kitaplarındaki mizahi unsurlar
incelenmiş ve tespit edilen mizahi unsurlar ayrı ayrı yorumlanmıştır. Bu çerçevede, hangi kitapta
hangi mizahi unsurların mevcut olduğu, hangi dilbilgisi konularının mizahi unsurları içerdiği ve
bu mizahi unsurların en çok hangi seviyede yer aldığı nitel araştırma yöntemlerinden doküman
analizi yöntemine göre araştırılmıştır.
Mizahi unsur barındırdığı düşünülen yerlerin değerlendirilmesi neticesinde “Schritte
International” adlı ders kitabının genel olarak mizahi unsurlara yer verdiği, fakat bu unsurların
öğrencileri doğrudan güldürmediği, onları dolaylı etkilediği görülmüştür. Mizahi unsurların
öğrencilerin ve/veya öğretmenlerin derslerde yeni, yaratıcı ve eğlenceli unsurlar oluşturmalarında
teşvik edici rolü olduğu söylenebilir.
Adı geçen ders kitaplarının tipik gündelik durumları mizahi bir şekilde ele aldığı ve incelenen
mizahi unsurların ders konularıyla bağlantılı olarak kullanıldığı tespit edilmiştir. Bunun yanı sıra,
yapılan araştırmada A1 seviyesine kıyasla A2 seviyesindeki kitaplarda daha çok mizah unsuruna
rastlanılmıştır. Yapılan incelemede dikkat çeken bir diğer unsur da, incelenen kitapların
hiçbirinde din, kültür, etnik köken veya cinsiyet gibi ayrımcı veya olumsuz olarak algılanabilecek
mizahi unsurların yer almamış olmasıdır