‘‘Schritte International A1.1, A1.2, A2.1 A2.2’’ Adlı Almanca Ders Kitaplarındaki Mizahi Unsurlar


Çıldır M., Koçak M.

1. Uluslararası Yabancı Dil Eğitimi Sempozyumu (YABDİLSEM), Ankara, Türkiye, 28 Haziran 2021, sa.5, ss.25

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.25
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Mizahın birçok insanın üzerinde olduğu gibi öğrencilerin üzerinde de etkileri vardır. Mizahın derslerdeki etkisine bakılacak olursa, öğrencilerin dikkatini ve ilgisini çekmeye, onları güldürürken öğrenme sürecinde bilgilerin eğlenceli bir şekilde hafızada uzun süre kalmasına, öğrenci ve öğretmen arasındaki ilişkinin daha güçlü ve güvenli bir şekilde kurulmasına, sınıf atmosferinin ise eğlenceli ve rahat olmasına yardımcı olduğu söylenebilir. Tüm bu nedenlerden dolayı, mizahi unsurların öğrenmenin bir parçası olduğu, dolayısıyla da öğretim sürecinde var olması gerektiği söylenebilir. Bu düşüncelerden hareketle, bu çalışmada Almancanın öğretilmesine yönelik olarak hazırlanan ve uluslararası düzeyde birçok ülkede okutulmakta olan “Schritte International” adlı kitap setinin “A1.1, A1.2, A2.1, A2.2” seviyelerine göre hazırlanmış ders kitaplarındaki mizahi unsurlar incelenmiş ve tespit edilen mizahi unsurlar ayrı ayrı yorumlanmıştır. Bu çerçevede, hangi kitapta hangi mizahi unsurların mevcut olduğu, hangi dilbilgisi konularının mizahi unsurları içerdiği ve bu mizahi unsurların en çok hangi seviyede yer aldığı nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi yöntemine göre araştırılmıştır. Mizahi unsur barındırdığı düşünülen yerlerin değerlendirilmesi neticesinde “Schritte International” adlı ders kitabının genel olarak mizahi unsurlara yer verdiği, fakat bu unsurların öğrencileri doğrudan güldürmediği, onları dolaylı etkilediği görülmüştür. Mizahi unsurların öğrencilerin ve/veya öğretmenlerin derslerde yeni, yaratıcı ve eğlenceli unsurlar oluşturmalarında teşvik edici rolü olduğu söylenebilir. Adı geçen ders kitaplarının tipik gündelik durumları mizahi bir şekilde ele aldığı ve incelenen mizahi unsurların ders konularıyla bağlantılı olarak kullanıldığı tespit edilmiştir. Bunun yanı sıra, yapılan araştırmada A1 seviyesine kıyasla A2 seviyesindeki kitaplarda daha çok mizah unsuruna rastlanılmıştır. Yapılan incelemede dikkat çeken bir diğer unsur da, incelenen kitapların hiçbirinde din, kültür, etnik köken veya cinsiyet gibi ayrımcı veya olumsuz olarak algılanabilecek mizahi unsurların yer almamış olmasıdır