International Congress of Academic Research and Practice, Konya, Türkiye, 21 - 23 Haziran 2021, ss.31
Dil öğreniminde ve öğretiminde etkileşim
öğrenmenin en önemli parçasıdır. Gerek fiziksel ortamlarda gerek sanal
sınıflarda çeşitli araçları kullanarak öğrencilerle etkileşime geçmek ve
öğrenciler arasındaki etkileşimi artırmak, işbirlikli öğrenme yöntemini kullanmak;
dil öğretimine, özellikle de öğrenilenlerin kalıcılığına önemli katkı
sağlamaktadır. Ancak çevrim içi öğretimin arttığı bu dönemde öğretmenler, dil
öğretiminin en önemli unsurlarından olan etkileşim konusunda çeşitli zorluklar
yaşayabilmekte, fiziksel sınıflardaki kadar verimli bir etkileşim sürdürme
konusunda zorlanabilmektedir. Bu nedenle öğretmen olarak öğrencilerle iletişimi
sürdürmek, öğrencilerin birbirleriyle etkileşime geçmelerini sağlamak ve bu
etkileşimi en üst düzeye çıkarmak amacıyla farklı araç ve yöntemlere ihtiyaç
duyulmaktadır. Öğretmen-öğrenci, öğrenci-öğrenci arasındaki etkileşimi
artıracak, etkileşimle birlikte öğrenmeye de katkı sağlayacak çeşitli çevrim
içi işbirlikçi araçları bulunmaktadır. Bu çalışmada dil öğretiminde, özellikle
de Türkçenin yabancı dil olarak çevrim içi öğretiminde kullanılabilecek olan; birlikte öğrenme, sosyal öğrenme, akran değerlendirmesi gibi
yöntemlerin kullanılmasına imkân veren işbirlikçi web araçları ele alınacak;
avantajlarına ve dezavantajlarına değinilerek kullanılabilirlik durumları
değerlendirilecektir. Çalışmada aşağıdaki sorulara cevap aranmıştır:
·
Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde işbirlikçi
araçları kullanmanın avantajları ve dezavantajları nelerdir?
·
Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde hangi
işbirlikçi araçlar kullanılabilir?
·
İşbirlikçi araçlar dil öğretiminde, özellikle de
dil becerilerinin geliştirilmesinde öğretmenlere ve öğrencilere ne tür katkılar
sağlar?