Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Küresel Isınmaya Yönelik Bilgi Düzeyleri ve Tutumlarının İncelenmesi


ÇAMLIDAĞ E., KILIÇOĞLU G.

Anadolu Kültürel Araştırmalar Dergisi, cilt.8, sa.2, ss.195-213, 2024 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Bu araştırma sosyal bilgiler öğretmen adaylarının küresel ısınmaya yönelik bilgi düzeyleri ve tutumlarını belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak 5’li likert tipinde 20 maddeden oluşan “Küresel Isınma Tutum Ölçeği” ve Araştırmacı tarafından geliştirilen, 40 maddeden oluşan “Küresel Isınma Bilgi Anketi” kullanılmıştır. Araştırmada amaçlı örnekleme yöntemlerinin içinde yer alan kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Türkiye’nin farklı bölgelerinde yer alan 11 devlet üniversitesindeki 1. ve 4. sınıfta öğrenim görmekte olan sosyal bilgiler öğretmen adayı oluşturmaktadır. Elde edilen verilerin analizinde ilişkisiz örneklemler için t-Testi; ilişkisiz örneklemler için ANOVA, MANOVA testi ve Pearson Korelasyon Analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; öğretmen adaylarının küresel ısınma konusunda yüksek düzeyde olumlu tutuma sahip oldukları ve düşük düzeyde olumsuz tutuma sahip oldukları belirlenmiştir. Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının küresel ısınmaya yönelik bilgi düzeyleri incelendiğinde ise öğretmen adaylarının orta düzeyde bilgi düzeyine sahip oldukları söylenebilir. Araştırma sonuçlarına göre, derinlemesine bir çalışmak yapmak için sosyal bilgiler öğretmen adaylarıyla nitel araştırma yapılabilir yönünde öneride bulunulmuştur.
This study was conducted to determine the knowledge levels and attitudes of pre-service social studies teachers towards global warming. The research was conducted with the survey model, one of the quantitative research methods. ‘Global Warming Attitude Scale’ consisting of 20 items in 5-point Likert type and ‘Global Warming Knowledge Questionnaire’ consisting of 40 items developed by the researcher were used as data collection tools. The easily accessible sampling method, which is one of the purposeful sampling methods, was used in the study. The study group consists of pre-service social studies teachers studying in the 1st and 4th grades in 11 state universities located in different regions of Turkey. In the analysis of the data obtained, t-Test for unrelated samples, ANOVA for unrelated samples, MANOVA test and Pearson Correlation Analysis were used. As a result of the study, it was determined that pre-service social studies teachers had high level positive attitudes towards global warming and low level negative attitudes. When the knowledge level of pre-service social studies teachers about global warming is analysed, it can be said that pre-service teachers have a medium level of knowledge. According to the results of the research, it was suggested that qualitative research could be conducted with pre-service social studies teachers in order to conduct an in-depth study.