FeTeMM Yaklaşımıyla Hazırlanan Çevre Eğitiminin Öğretmen Adaylarının Çevre Okuryazarlıklarına Etkis


Creative Commons License

Koçak E., Yalçın Çelik A., Uluyol Ç.

I.ULUSLARARASI SÜRDÜRÜLEBİLİR EĞİTİM GÜNLERİ KONGRESİ , Ankara, Türkiye, 8 - 10 Eylül 2022, cilt.1, sa.1, ss.19-20

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.19-20
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Çevre sorunları ekosistemler arasındaki dengenin bozulması sonucu oluşmaktadır. Ekosistemler arasındaki dengenin bozulmasında insan faaliyetlerinin etkisi maalesef çok fazladır. Çevre eğitimi çevre sorunlarına neden olabilecek davranışlar hakkında bireylerin bilinçlenmesini, çevreye karşı duyarlılık ve farkındalık kazanmasını sağlamaktadır. Çevre eğitimi sayesinde çevreye karşı sorumluluğunu bilen ve çevre sorunlarına çözüm geliştiren çevre okuryazarı bireyler yetişir. Araştırmanın amacı fen alanı öğretmen adaylarına çevre kirlilikleri hakkında farkındalık oluşturmak amacıyla STEM yaklaşımı temelli, çevre kirlilikleriyle ilgili Ardunio setlerle ölçüm yapabilen materyaller tasarlatmak, bu materyallerin hazırlanma sürecinin çevre okuryazarlıklarına etkisini incelemektir. Araştırmada nicel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini, 2021-2022 yılı bahar döneminde Ankara ilinde yer alan bir devlet üniversitesinin biyoloji, fen bilgisi ve kimya eğitimi anabilim dallarında öğrenim görmekte olan 31 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak Teksöz vd. (2010) tarafından uyarlanan “Çevre Okuryazarlığı Ölçeği" kullanılmıştır. Çevre okuryazarlığı ölçeğinden alınan toplam puanlar normal dağılım göstermediğinden (p<0,05) parametrik olmayan Wilcoxon işaretli sıralar testi analizi uygulanmıştır. Analiz sonucunda çevre eğitimi alan öğretmen adaylarının çevre okuryazarlığı ölçeğinden aldıkları ön ve son test puanları arasında anlamlı bir fark olduğu belirlenmiştir (z=3,8, p<0,05). Puanların sıra ortalaması ve toplamları dikkate alındığında bu farkın son test lehine olduğu belirlenmiştir