I.ULUSLARARASI SÜRDÜRÜLEBİLİR EĞİTİM GÜNLERİ KONGRESİ , Ankara, Türkiye, 8 - 10 Eylül 2022, cilt.1, sa.1, ss.19-20
Çevre sorunları ekosistemler arasındaki dengenin bozulması sonucu oluşmaktadır.
Ekosistemler arasındaki dengenin bozulmasında insan faaliyetlerinin etkisi maalesef çok
fazladır. Çevre eğitimi çevre sorunlarına neden olabilecek davranışlar hakkında bireylerin
bilinçlenmesini, çevreye karşı duyarlılık ve farkındalık kazanmasını sağlamaktadır. Çevre
eğitimi sayesinde çevreye karşı sorumluluğunu bilen ve çevre sorunlarına çözüm geliştiren
çevre okuryazarı bireyler yetişir.
Araştırmanın amacı fen alanı öğretmen adaylarına çevre kirlilikleri hakkında farkındalık
oluşturmak amacıyla STEM yaklaşımı temelli, çevre kirlilikleriyle ilgili Ardunio setlerle ölçüm
yapabilen materyaller tasarlatmak, bu materyallerin hazırlanma sürecinin çevre
okuryazarlıklarına etkisini incelemektir.
Araştırmada nicel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini, 2021-2022 yılı
bahar döneminde Ankara ilinde yer alan bir devlet üniversitesinin biyoloji, fen bilgisi ve kimya
eğitimi anabilim dallarında öğrenim görmekte olan 31 öğretmen adayı oluşturmaktadır.
Veri toplama aracı olarak Teksöz vd. (2010) tarafından uyarlanan “Çevre Okuryazarlığı Ölçeği"
kullanılmıştır. Çevre okuryazarlığı ölçeğinden alınan toplam puanlar normal dağılım
göstermediğinden (p<0,05) parametrik olmayan Wilcoxon işaretli sıralar testi analizi
uygulanmıştır. Analiz sonucunda çevre eğitimi alan öğretmen adaylarının çevre okuryazarlığı
ölçeğinden aldıkları ön ve son test puanları arasında anlamlı bir fark olduğu belirlenmiştir
(z=3,8, p<0,05). Puanların sıra ortalaması ve toplamları dikkate alındığında bu farkın son test
lehine olduğu belirlenmiştir