Çevrim İçi Tasarım Temelli Etkinliklerle Zenginleştirilen STEM Uygulamalarına İlişkin Öğrenci Görüşleri


Demirezen S., Hamzaoğlu E.

Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, cilt.23, sa.2, ss.1400-1435, 2025 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 23 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2025
  • Doi Numarası: 10.37217/tebd.1553806
  • Dergi Adı: Türk Eğitim Bilimleri Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.1400-1435
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırmanın amacı çevrim içi tasarım temelli etkinliklerle zenginleştirilen STEM uygulamalarına ilişkin öğrencilerin görüşlerini incelemek ve 21. yüzyıl becerileri çerçevesinde değerlendirmektir. 2022-2023 eğitim öğretim yılı bahar döneminde Ankara'da bir devlet ortaokulunun 7. sınıfına devam eden 17 öğrenci çevrim içi tasarım temelli etkinliklerle zenginleştirilen STEM uygulamalarına katılmıştır. Çalışma grubu belirlenirken amaçlı örnekleme yöntemlerinden kolay ulaşılabilir durum örneklemesi kullanılmıştır. Çalışmada nitel araştırma desenlerinden durum (örnek olay) çalışması kullanılmıştır. Kuvvet ve Enerji ünitesi için 5E öğrenme modeline entegre edilmiş ve çevrim içi tasarım temelli etkinliklerle zenginleştirilmiş dört adet STEM ders planı hazırlanmış ve planlar çalışma grubuna uygulanmıştır. Çalışmada dijital hale getirilmiş faaliyet değerlendirme formu her etkinlik sonunda öğrenciler tarafından doldurulmuştur. Elde edilen nitel veriler betimsel analiz tekniği ile değerlendirilmiştir. Araştırma sonucuna göre yapılan uygulamanın öğrencilerin 21. yüzyıl becerileri gelişimlerine katkıda bulunduğu belirlenmiştir. Eş zamanlı ve eş zamansız etkinliklerin dâhil edildiği zenginleştirilmiş STEM uygulamalarının, öğrencilerin farklı becerilerindeki gelişimlerine yönelik araştırmalar yapılması önerilmektedir.
The aim of this research is to investigate students' opinions on STEM applications enriched with online design-based activities and to evaluate them within the framework of 21st century skills. In the spring term of the 2022-2023 academic year, 17 students from the the 7th grade of a public middle school in Ankara participated in STEM applications enriched with online design-based activities. Convenience sampling from purposive sampling methods was used to select the study group. A case study design from qualitative research methods was used in the study. Four STEM lesson plans, integrated with the 5E learning model and enriched with online design-based activities, were prepared for the Forces and Energy unit and these plans were implemented with the study group. A digital activity evaluation form was completed by the students at the end of each activity. The qualitative data obtained were analysed using descriptive analysis techniques. The results of the study indicated that the implemented application contributed to the development of students' 21st century skills. It is suggested that research be conducted on the development of students' different skills through enriched STEM applications that include both synchronous and asynchronous activities.