Diğer, ss.1-4, 2024
Dezenformasyonlu,
Yeni Özneli Dezenformasyonlar!
Dr.Öğr.Üyesi Mustafa KARAAĞAÇLI*
1.Öndeyi
“Dezenformasyonlu,
Yeni Özneli Dezenformasyonlar!” konusuyla ilgilenilen
bu çalışmada; Türkiye coğrafyasında
yoğunlaşan Dezaenformasyon olgusuna Ulusal kamu oyununun dikkatini çekmektir.
Çalışma, kaynaklarda sıralanan literatür verilerine ek olarak yazarın
postpozitivist görüşleriyle oluşturulmuştur.
Çalışma sistematiği; (1)Öndeyi, (2)Dezenformasyon Epistemosu, (3)Dezenformasyonun Amaçları, (4)İletişim Çağında
Dezenformasyon Araçları ve Ortamları,(5)Her
Alanda Yapılan Dezenformasyona
Evrensel ve Ulusal Örnekler, (6)Sonuçlar, (7)Öneriler, (8)Vargı ve Yargı alt başlıklarında kaleme
alınmıştır.
2.Dezenformasyon
Epistemosu
Dezenformasyon kavramının
anlamı; yanlış, doğruluğu bulunmayan bilgidir.
Dezenformasyon bağlamına
göre yani yer, durum, zaman değişkenlerine göre kasıtlı olarak yayılan gerçek
dışı çarpıtma bilgidir.
Bu anlamları dezenformasyonun özünde kötü
niyeti ve olumsuz etkileri esas aldığını gösterirken; n
insani ve toplumsal olarak kötü etkilere yöneldiği somutlanır.
Çünkü; Dezenformasyon bir tür sosyal baskıdır (Mardin, 2027).
3.Dezenformasyonun Amaçları
Gezegende her olgu,
olay ve sürecin kendi ölçeğinde bir amacı yada amaçlar dizini vardır.
Dezenformasyonun
da bu noktada amaçladıkları
ana çizgilerle şunlardır:
Karşı görüşte olanları,
·
Zor durumda bırakmak,
·
Rencide etmek,
·
Aşağılamak,
·
Küçük düşürmek ve
·
Toplumsal iklimi etkilemektir.
Bu amaçları
gerçkeleştirmeye yönelen dezenformasyonun yalandan, sahtelikten,
gerçeği saptırmadan var
olanı çarpıtmadan beslendiği
açıkça görülmektedir.
4.İletişim
Çağında Dezenformasyon Araçları ve Ortamları
Emdüstri Çağı, ataom çağı, bilgi çağı darken
yaşanılan günler iletişim
çağı olarak adalandırılıyor (Karaağaçlı, 2019: 133-135). Bireysel ve
toplumsal olarak gerçek zeminin ötesinde
algı seçiciliğine götüren dezenformasyon, kötü, olumsuz ve zihinsel seçiciliği
bozan iletişim araçalarını ve ortamlarını kullanır.
Dezenformasyon sahte belge,
sahte el yazısı, fotomontaj ve montaj filmler ile fabrikasyon istihbarat ve dedikoduların
duyurulması gibi araçsal yöntemlerden faydalanır.
Dezenformasyonun
kullandığı, araçlara ve ortamlara bakıldığında ise aşağıdaki
görünüm ortaya çıkmaktadır:
·
Konvansiyonel medya: radyo, televizyon,
gazeteler, dergiler, bültenler, basın bildirileri.
·
Elektronik ve
bilişim temelli medya: e-ortamlı iletişimler,
facebook, x, linkedin, instagram, pinterest, whattssap,
bloglar, messenger ve youtube gibi
antisosyal medya* olduğu gözleniyor
(Karaağaçlı, 2024:239).
iletişim çağında yukarı satırlarda sıralanan gerek konvansiyonel
gerekse elektronik ve bilişim temelli medya ortamları dezenformasyon
amaçlı bireyleri kitleleri yaygın, sürekli, olumsuz etkilemeye dönük çok etkili ve
fütursuz-rahatça kullanılmaktadır.
5.Her
Alanda Yapılan Dezenformasyona
Evrensel ve Ulusal Örnekler
(1)Evrensel
ve (2)Ulusal ölçeklerde hemen her alanda karşılaşılan dezenformasyon örnekleri aşağıda somutlandırılmaktadır:
5.1.Evrensel ölçekte dezenformasyon alanları: Evrensel ölçekte ezenformasyonun en çok kullanıldığı alanlardan seçilmiş bazıları şunlardır:
Savaşlar, şiddet, silahlanma, barış
sahtelikleri, gelişmemiş
savaşlar, silahlanma, barış
sahtelikleri, gelişmemiş ülkelere gıda yardımı yapılıyor destekleri, doğayı koruma adaına yapılan
postkapitalist uygulamalar, tarım
politikalrındaki çarpıklıklar, terörün
karşısında gözüküp terör örgütlerine
verilen destekler, iç
ve dış göçler, mülteci, sığınmacı
politikaları.. kuşkusuz farklı diğer
alanlarda da bu ve
benzer nitelli örnekler
çoğaltılıp olayın trajik, dramatik ve istatistik durumları
somutlandırılabilir.
5.2.Ulusal
ölçekte dezenformasyon alanları: Ulusal ölçekte dezenformasyon alanlarına
bakıldığında en göze çarpanların aşağıda sıralan yer ve
yönlerle ilgili empozeler ve
çarpıtmalar olduğu gözleniyor:
·
Yüksek hayat pahalılığına
rağmen, çağ atlıyoruz (!)
·
Yüksek enflasyona rağmen, yaşam standartlarımız yükseliyor(!)
·
Tüketime dönük harcamalar
ve yatırımlara ragmen, büyüyoruz(!)
Merkezi
yönetsellerin sıkça kullandığı bu
söylemlere ek olarak Türkiye Coğrafyasında dezenformasyon
nitelemelerinde şu fotoğraflara da sıkça rastlanıyor:
·
Ayrım
yapmıyoruz, söylemine karşın
yönetsel bürokraside liyakat formasyonu yerine; “bizden olsun”
yaklaşımıyla hareket edilmesi de bir tür
dezenformasyondur.
·
Kutsallar adına yapılan
atıflar manevi iklimi zedeleyen dezenformasyonlardandır.
· Memlekette normal görev, iş ve
sorumluluk rollerinde her düzeydeki işlerin kahramanlık gibi
sunulması da dezenformasyon riyakarlıklarındandır.
· Toplumda giderek yaygınlaşan yaşça
büyük küçük iletişimlerindeki sevgi ve saygı
yoksunluklarını göstermelik
bir kaç fotoğraf
ve video kareleriyle sunmak da
bir dezenformasyondur
· Toplumsal yapıda kültürel
erozyonların olmasını sadece Allah
korkusuna bağlamak da bir
dezenformasyondur. Bu konuyu salt korku temelli
almanın yanlışlığı net ortada
iken manevi iklimli Allah sevgisi yerine;
korku duygusununun öne çıkarılması ise talihsizlik, yetersizlik, iş
bilmezlik, plansızlık, eğitim bilim formasyonundan, sosyolojiden ve
psikolojiden ne kadar uzak yaklaşımlı olduğu anlaşılacaktır.
· Türkiye Coğrafyasında yaşanan her
olumsuzluğu “dış güç (!)” sendromuyla
açıklamada bir dezenformasyondur.
· Kutsal değerler adına yapılan her türden siayasal girişim, oy beklentisi ve açıkamada riyakarlık nitelikli bir dezenformasyondur.
· Bireysel ve toplumsal şiddete farklı
yasal, hukuki, cezai uygulamalar da bir dezenformasyondur
· Güçler ayrılığı ilkesinin uygulanmasında aklasklıklar
varken: demokrasi havariliği yapmada bir bir dezenformasyondur.
· Kaynağı belirsiz paralıların gösterişli yaşamlarına kontrol ve denetim
yapılmamsı da bir dezenformasyondur
· Her
türden ahlaksızlık ve çarpık ilişkilerin
feodal ahlak ve akılla savunulması da bir dezenformasyondur
· Kurumsal ve
devlet hafızasının zayıflatılması
da bir dezenformasyondur.
6. Sonuçlar
“Dezenformasyonlu, Yeni Özneli Dezenformasyonlar!” konulu bu
çalışmadan çıkarılabilecek
sonuçlardan bazıları aşağıda sıralanmaktadır:
1.
Dezenformasyon, geleneksel propaganda veya yalan tekniklerinin
tümelidir.
2.
Dezenformasyon,
bireysel ve toplumsal ölçeklerdeki hissiyatı
olumsuz etkiler.
3.
Dezenformasyon, kullanım araçlraı ve ortamlarına göre motive veya demotive etme amaçları
taşır.
4.
Dezenformasyon, bireyleri ve iyede kitleleri kuşkuda bırakan
çarpıtma bilgilerden oluşur.
5.
Dezenformasyon gerçk dışı blgilerin yanlış ve kasıtlı sonuçlarını esas
alır.
7.Öneriler
“Dezenformasyonlu, Yeni Özneli Dezenformasyonlar!” konusundan çıkarılan sonuçlar
ışığında geliştirilen öneriler aşağıda sıralanmaktadır:
1.
Dezenformasyon her bağlamıyla,
gerçek dışı very, görüş, belge ve
bulgu yansıtması olduğundan, insani, hukuki ve yasal olarak suçtur. Bu
nedenle toplumsal konularda hiçbir
yer ve zeminde dezenformasyon yolarına gidilmemelidir.
2.
Yerel idareler ve merkezi
idare tarafından Türkiye Coğrafyasında
oluşan gerçek olgu ve
olaylar olduğu gibi kamu
oyuyla paylaşılmalıdır.
3.
Bazı gerçek bilgileri ve gözlemleri bazı yanlış yorumlar ve
yalanlarla karıştırmak veya bazı gerçek bilginin sadece bir kısmını vererek
yanlış yorumlarla bilgiyi dağıtmak yaygın dezenformasyon taktiklerden vazgeçilmelidir.
4.
Gerçekler gizlenmemelidir.
5.
Görüşler sansürlenmemelidir
8.Vargı ve Yargı
Dezenformasyon yanlı hatalı, gerçek dışı bilgi
ve belgeleri manipüle ettiğinden, insanlık ve iletişim adaına yüz karası bir
davranışlar bütünüdür. Bilgi edinme en doğal bir insan hakkı olarak, yurtaşların bilgi alma kanaları açık olmalı, bilgiler
dezenformasyon ile doldurulmamalı ve kuşkulu
halde bırakılmamalıdır.
Söz sonunda, özünde ve temelinde: dezenformasyon
taktiklerinin değil; “29
Ekim 2024 günü tam bir asır ve bir yılını
idrak edeceğimiz Cumhuriyet’in
kurucu felsefesinin, Atatürk ve
arkadaşlarının İlkelerinin yanında olunmalıdır” (Karaağaçlı, 2023-2).
_____________
*Anti-sosyal
medya: “Gezegende
her olgu, olay ve değişken zıttıyla bilinir” ilkesiyle birlikte; sosyallik ve sosyalleşmenin aynı iklimli,
fizik-mekanlı yüz-yüzelikleri
gerektirdiğinden dolayı; bu çalışmada ve yazarın diğer yapıtlarında da
bilinçli olarak kamuoyundaki sosyal medya kullanımının yerine; “anti-sosyal
medya” olarak kullanılmış ve
kullanılmaktadır.
Kaynaklar
Karaağaçlı,
M. (2019). Eğitimin Sosyolojisi. İkinci Yazım Birinci Basım.
Ankara: Kitapçı Basımevi Yayıncılık Dağıtım Tasarım San Tic. Ltd. Şti. ISBN
No:978-605-62357-9-5. Bandrol Seri
Aralıkları: THG-PRH 637078-637207.
Karaağaçlı,
M. (2024). ileti ve
öğretide Teknoloji. Bizim
Büro Basımevi Yayın ve Dağıtım
Hizmetleri Sanayi ve
Tic. Ltd. Şti. Matbaa Sertifika
No:42488. ISBN 978-605-80173-7-5.
Bandrol Seri No Aralıkları: THG-VLY 133378-133462
Karaağaçlı, M.
(2023-1) Her Durum ve Zaman
Değişkeninde Kamu Minimal ve İsteksiz Olamaz! Mektepli Gazete. http://www.mektepligazete.com. 28 Ağustos 2023.
Karaağaçlı, M. (2023-2).
Özgürlük, Bağımsızlık ve Cumhuriyet Yolculuğunda Evrensel Rol Model: Atatürk. Bakü: Azerbaycan Atatürk
Merkezi ve İksad İnstıtute Tarafından Düzenlenen 19 Mayıs 2023
Doğumunun 142. Yılında Atatürk 3. Uluslararası Sempozyumu. Sözlü bildiri metni.
Mardin, Ş. (2017). Şerif Mardin Mahalle
Baskısı Kavramını Anlatıyor. Medyascope.
07 Eylül
https://tuik.gov.tr. Temmuz, 2004. Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK). Resmi Web Sayfası.
https://enaggrup.org. Ağustos,2004. ENAG. Enflasyon
Araştırma Grubu.
Resmi Web Sayfası.
https://www.brandingturkiye.com. 17.09.2024’deki erişim.
_____________
İletişim ve Erişim
*Dr. Öğr. Üyesi, G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi, EBB
Öğr.Üyesi.
e-posta
: mkara@gazi.edu.tr
ORCID :
https://orcid.org/0000-0003-3488-1021
Web (1):
w3.gazi.edu.tr/~mkara
Web (2): https://avesis.gazi.edu.tr/mkara
Web (3): www.yurtspor.com
Web (4): www.mektepligazete.tebeşir
Web (5): www.mektepligazete.bülten
Facebook (1): Kirizma
Facebook (2): Mustafa Karaağaçlı
Twitter
: M_Karaagacli_
İnstagram : mustafakaraagacli1
Blog
:mustafakaragacli.blogspot.com