90. Dezenformasyonlu, Yeni Özneli Dezenformasyonlar! http://www.mektepligazete.com.Köşe Yazıları. Mustafa Karaağaçlı. 25.09.2024.


Karaağaçlı M.

Diğer, ss.1-4, 2024

  • Yayın Türü: Diğer Yayınlar / Diğer
  • Basım Tarihi: 2024
  • Sayfa Sayıları: ss.1-4
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Dezenformasyonlu,

Yeni Özneli Dezenformasyonlar!

Dr.Öğr.Üyesi Mustafa KARAAĞAÇLI*

 

1.Öndeyi

Dezenformasyonlu, Yeni Özneli Dezenformasyonlar!”  konusuyla ilgilenilen bu  çalışmada; Türkiye coğrafyasında yoğunlaşan Dezaenformasyon olgusuna Ulusal kamu oyununun dikkatini çekmektir. Çalışma, kaynaklarda sıralanan literatür verilerine ek olarak yazarın postpozitivist görüşleriyle oluşturulmuştur.

 

Çalışma sistematiği; (1)Öndeyi, (2)Dezenformasyon Epistemosu,  (3)Dezenformasyonun  Amaçları,  (4)İletişim Çağında Dezenformasyon Araçları ve Ortamları,(5)Her Alanda Yapılan Dezenformasyona  Evrensel  ve Ulusal  Örnekler, (6)Sonuçlar,  (7)Öneriler, (8)Vargı  ve Yargı alt başlıklarında  kaleme  alınmıştır.

 

2.Dezenformasyon Epistemosu

Dezenformasyon kavramının anlamı; yanlış, doğruluğu bulunmayan  bilgidir. Dezenformasyon  bağlamına  göre yani yer, durum, zaman değişkenlerine  göre kasıtlı olarak yayılan gerçek dışı  çarpıtma bilgidir.

Bu anlamları  dezenformasyonun özünde  kötü  niyeti  ve  olumsuz etkileri esas aldığını gösterirken; n insani ve  toplumsal  olarak kötü etkilere yöneldiği somutlanır. Çünkü; Dezenformasyon bir tür sosyal baskıdır (Mardin, 2027).

 

3.Dezenformasyonun  Amaçları

Gezegende her olgu, olay  ve sürecin kendi ölçeğinde  bir amacı yada  amaçlar dizini  vardır.

Dezenformasyonun da  bu noktada  amaçladıkları  ana çizgilerle şunlardır:

Karşı görüşte olanları,

·       Zor durumda bırakmak,

·       Rencide etmek,

·       Aşağılamak,

·       Küçük düşürmek  ve

·       Toplumsal iklimi etkilemektir.

 

Bu  amaçları  gerçkeleştirmeye  yönelen dezenformasyonun yalandan, sahtelikten, gerçeği  saptırmadan  var  olanı çarpıtmadan beslendiği  açıkça  görülmektedir.

 

4.İletişim Çağında Dezenformasyon Araçları ve Ortamları

Emdüstri  Çağı, ataom çağı, bilgi çağı darken yaşanılan  günler  iletişim  çağı olarak adalandırılıyor (Karaağaçlı, 2019: 133-135). Bireysel ve toplumsal olarak  gerçek zeminin ötesinde algı seçiciliğine götüren dezenformasyon, kötü, olumsuz ve zihinsel seçiciliği bozan iletişim araçalarını ve ortamlarını kullanır.

 

Dezenformasyon sahte belge, sahte el yazısı, fotomontaj ve montaj filmler ile fabrikasyon istihbarat ve dedikoduların duyurulması gibi araçsal yöntemlerden faydalanır.

Dezenformasyonun kullandığı, araçlara  ve ortamlara  bakıldığında ise  aşağıdaki  görünüm ortaya çıkmaktadır:

·  Konvansiyonel  medya: radyo, televizyon, gazeteler, dergiler, bültenler, basın bildirileri.

·  Elektronik ve bilişim temelli medya: e-ortamlı  iletişimler, facebook, x, linkedin, instagram, pinterest, whattssap, bloglar, messenger  ve youtube gibi antisosyal  medya* olduğu gözleniyor (Karaağaçlı, 2024:239).

iletişim  çağında yukarı  satırlarda sıralanan gerek konvansiyonel gerekse elektronik ve bilişim temelli medya ortamları   dezenformasyon amaçlı  bireyleri  kitleleri yaygın, sürekli, olumsuz etkilemeye  dönük çok etkili  ve  fütursuz-rahatça kullanılmaktadır.

 

 

5.Her Alanda Yapılan Dezenformasyona  Evrensel  ve Ulusal  Örnekler

(1)Evrensel ve  (2)Ulusal ölçeklerde  hemen her alanda  karşılaşılan dezenformasyon örnekleri aşağıda  somutlandırılmaktadır:

 

5.1.Evrensel ölçekte dezenformasyon alanları:  Evrensel ölçekte ezenformasyonun en  çok kullanıldığı alanlardan  seçilmiş bazıları şunlardır:

Savaşlar, şiddet, silahlanma, barış  sahtelikleri, gelişmemiş  savaşlar, silahlanma, barış  sahtelikleri, gelişmemiş ülkelere gıda yardımı  yapılıyor destekleri,  doğayı koruma adaına yapılan postkapitalist  uygulamalar, tarım politikalrındaki  çarpıklıklar, terörün karşısında gözüküp  terör örgütlerine verilen  destekler,  iç  ve  dış göçler, mülteci, sığınmacı politikaları.. kuşkusuz farklı  diğer alanlarda  da bu  ve  benzer  nitelli örnekler çoğaltılıp olayın  trajik,  dramatik ve istatistik durumları somutlandırılabilir.

5.2.Ulusal ölçekte dezenformasyon alanları: Ulusal ölçekte dezenformasyon alanlarına bakıldığında en göze  çarpanların  aşağıda sıralan  yer ve  yönlerle ilgili empozeler ve  çarpıtmalar olduğu  gözleniyor:

·       Yüksek hayat  pahalılığına rağmen, çağ  atlıyoruz (!)

·       Yüksek enflasyona rağmen, yaşam standartlarımız yükseliyor(!)

·       Tüketime dönük harcamalar  ve yatırımlara ragmen, büyüyoruz(!)

Merkezi yönetsellerin  sıkça kullandığı bu söylemlere ek olarak Türkiye Coğrafyasında dezenformasyon  nitelemelerinde şu fotoğraflara da sıkça rastlanıyor:

·       Ayrım yapmıyoruz, söylemine  karşın yönetsel  bürokraside liyakat  formasyonu yerine; “bizden olsun” yaklaşımıyla hareket edilmesi de  bir tür dezenformasyondur.

·       Kutsallar  adına yapılan  atıflar manevi iklimi zedeleyen dezenformasyonlardandır.

·       Memlekette normal görev, iş ve sorumluluk rollerinde her düzeydeki işlerin kahramanlık  gibi  sunulması  da  dezenformasyon riyakarlıklarındandır.

·       Toplumda giderek yaygınlaşan yaşça büyük küçük iletişimlerindeki sevgi ve saygı  yoksunluklarını göstermelik  bir  kaç  fotoğraf  ve video  kareleriyle sunmak da bir dezenformasyondur

·       Toplumsal yapıda kültürel erozyonların olmasını sadece  Allah korkusuna bağlamak  da bir dezenformasyondur.  Bu konuyu salt  korku temelli  almanın yanlışlığı  net ortada iken manevi iklimli Allah sevgisi yerine;  korku duygusununun öne çıkarılması ise talihsizlik, yetersizlik, iş bilmezlik, plansızlık, eğitim bilim formasyonundan, sosyolojiden ve psikolojiden  ne kadar  uzak yaklaşımlı olduğu anlaşılacaktır.

·       Türkiye Coğrafyasında yaşanan her olumsuzluğu  “dış güç (!)” sendromuyla açıklamada bir dezenformasyondur.

·       Kutsal değerler adına  yapılan her türden siayasal  girişim, oy beklentisi  ve açıkamada riyakarlık nitelikli bir dezenformasyondur.

·       Bireysel ve toplumsal şiddete farklı yasal, hukuki, cezai  uygulamalar da bir dezenformasyondur

·       Güçler ayrılığı  ilkesinin uygulanmasında aklasklıklar varken:  demokrasi havariliği  yapmada bir bir dezenformasyondur.

·       Kaynağı belirsiz paralıların  gösterişli yaşamlarına kontrol ve denetim yapılmamsı da bir dezenformasyondur

·       Her türden ahlaksızlık  ve çarpık  ilişkilerin  feodal ahlak  ve akılla  savunulması da bir dezenformasyondur

·       Kurumsal  ve  devlet hafızasının zayıflatılması  da bir dezenformasyondur.

 

6. Sonuçlar

“Dezenformasyonlu, Yeni Özneli Dezenformasyonlar!” konulu  bu çalışmadan çıkarılabilecek sonuçlardan bazıları aşağıda sıralanmaktadır:

1.   Dezenformasyon, geleneksel propaganda veya yalan tekniklerinin tümelidir.

2.   Dezenformasyon, bireysel  ve toplumsal ölçeklerdeki  hissiyatı  olumsuz etkiler.

3.   Dezenformasyon,  kullanım araçlraı ve ortamlarına  göre motive veya demotive etme amaçları taşır.

4.   Dezenformasyon, bireyleri ve iyede kitleleri kuşkuda bırakan çarpıtma bilgilerden oluşur.

5.   Dezenformasyon   gerçk dışı blgilerin yanlış ve  kasıtlı sonuçlarını  esas  alır.

7.Öneriler

“Dezenformasyonlu, Yeni Özneli Dezenformasyonlar!” konusundan çıkarılan  sonuçlar  ışığında geliştirilen öneriler aşağıda sıralanmaktadır:

1.   Dezenformasyon her bağlamıyla, gerçek dışı very, görüş, belge ve  bulgu  yansıtması olduğundan,  insani, hukuki ve yasal olarak suçtur. Bu nedenle  toplumsal konularda hiçbir yer  ve zeminde   dezenformasyon  yolarına gidilmemelidir.

2.   Yerel idareler  ve merkezi idare tarafından Türkiye Coğrafyasında  oluşan gerçek  olgu  ve  olaylar olduğu  gibi  kamu  oyuyla paylaşılmalıdır.

3.   Bazı gerçek bilgileri ve gözlemleri bazı yanlış yorumlar ve yalanlarla karıştırmak veya bazı gerçek bilginin sadece bir kısmını vererek yanlış yorumlarla bilgiyi dağıtmak yaygın dezenformasyon taktiklerden  vazgeçilmelidir.

4.   Gerçekler gizlenmemelidir.

5.   Görüşler sansürlenmemelidir

8.Vargı ve Yargı

Dezenformasyon yanlı hatalı, gerçek dışı  bilgi  ve  belgeleri  manipüle ettiğinden,  insanlık ve iletişim adaına yüz  karası bir  davranışlar bütünüdür. Bilgi edinme en doğal bir insan  hakkı olarak, yurtaşların  bilgi alma kanaları açık olmalı, bilgiler dezenformasyon ile doldurulmamalı  ve kuşkulu halde bırakılmamalıdır.

Söz  sonunda, özünde  ve temelinde: dezenformasyon taktiklerinin değil; “29 Ekim 2024 günü tam bir asır  ve bir  yılını  idrak edeceğimiz  Cumhuriyet’in kurucu felsefesinin,  Atatürk ve arkadaşlarının İlkelerinin yanında olunmalıdır” (Karaağaçlı, 2023-2).

 

_____________

*Anti-sosyal medya: “Gezegende her  olgu, olay ve değişken zıttıyla  bilinir” ilkesiyle  birlikte; sosyallik  ve sosyalleşmenin aynı iklimli, fizik-mekanlı  yüz-yüzelikleri gerektirdiğinden  dolayı;  bu çalışmada ve yazarın diğer yapıtlarında da bilinçli olarak kamuoyundaki sosyal medya kullanımının yerine; “anti-sosyal medya”  olarak kullanılmış ve kullanılmaktadır.

 

 

Kaynaklar

 

Karaağaçlı, M. (2019). Eğitimin Sosyolojisi. İkinci Yazım Birinci Basım. Ankara: Kitapçı Basımevi Yayıncılık  Dağıtım Tasarım San Tic. Ltd. Şti. ISBN No:978-605-62357-9-5. Bandrol  Seri Aralıkları: THG-PRH 637078-637207.

 

Karaağaçlı, M. (2024). ileti  ve  öğretide  Teknoloji. Bizim Büro Basımevi Yayın ve Dağıtım Hizmetleri Sanayi ve Tic. Ltd. Şti. Matbaa Sertifika No:42488.  ISBN 978-605-80173-7-5. Bandrol Seri No Aralıkları: THG-VLY 133378-133462

 

Karaağaçlı, M. (2023-1) Her Durum ve Zaman Değişkeninde Kamu Minimal ve İsteksiz Olamaz! Mektepli Gazete.  http://www.mektepligazete.com. 28 Ağustos 2023.

 

Karaağaçlı, M. (2023-2). Özgürlük, Bağımsızlık  ve  Cumhuriyet Yolculuğunda  Evrensel Rol Model: Atatürk.  Bakü:  Azerbaycan Atatürk Merkezi  ve İksad İnstıtute  Tarafından  Düzenlenen 19 Mayıs  2023  Doğumunun 142. Yılında Atatürk 3. Uluslararası Sempozyumu. Sözlü  bildiri metni.

 

Mardin, Ş. (2017). Şerif Mardin Mahalle Baskısı Kavramını Anlatıyor. Medyascope. 07 Eylül

 

https://tuik.gov.tr. Temmuz, 2004. Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK). Resmi Web Sayfası.

 

https://enaggrup.org.  Ağustos,2004. ENAG. Enflasyon Araştırma Grubu. Resmi Web Sayfası.

 

https://www.brandingturkiye.com. 17.09.2024’deki erişim.

 

_____________

İletişim ve Erişim

*Dr.  Öğr. Üyesi, G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi, EBB Öğr.Üyesi.

e-posta         : mkara@gazi.edu.tr  

ORCID          : https://orcid.org/0000-0003-3488-1021

Web         (1): w3.gazi.edu.tr/~mkara 

Web         (2): https://avesis.gazi.edu.tr/mkara

Web         (3): www.yurtspor.com

Web         (4): www.mektepligazete.tebeşir

Web         (5): www.mektepligazete.bülten

Facebook  (1): Kirizma

Facebook  (2): Mustafa Karaağaçlı

Twitter         : M_Karaagacli_

İnstagram    : mustafakaraagacli1

Blog             :mustafakaragacli.blogspot.com