Journal of Research in Education and Society, cilt.9, sa.1, ss.1-17, 2022 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmada öğretmen liderliğinin, okulun müdürlerinin
liderlik stilleri ve okulların öğrenen örgüt olma durumu ile ilişkisi
araştırılmıştır. Bu kapsamda araştırma, Kazakistan’ın Türkistan ilindeki
ortaokullarda görev yapan okul yöneticileri ve öğretmenlerden random olarak
seçilen 635 kişilik bir örneklemde gerçekleştirilmiştir. Araştırma verilerinin
toplanmasında Okullarda Liderlik Kapasitesi Ölçeği, Öğrenen Örgütlerin
Boyutları Ölçeği ve Öğretmen Liderliği Ölçeği kullanılmıştır. Üç veri toplama
aracının da Kazakistan ortaokullarında uygulanabilmesi için uyarlama
çalışmaları yapılmıştır. Araştırma verilerinin analizinde betimsel ve yordayıcı
istatistiksel yöntemler kullanılmıştır. Araştırma bulguları öğretmen
liderliğinin, okul müdürlerinin liderlik stilleri ve öğrenen örgüt değişkenleri
tarafından açıklandığını ortaya koymaktadır. Bu anlamda araştırmada ortaya
konulan bulgular eğitim sistemini reforme etme anlamında ciddi bir çabalar sarf
eden Kazakistan için ve benzer çabaları sürdüren diğer ülkeler için önemli
çıkarımlar sunmaktadır. Araştırma sonuçları, eğitim reformlarının başarısında
kritik öneme sahip öğretmen liderliğinin gelişmesi için okullarının öğrenen
örgüt olarak işlev görme kapasitesinin ve okul müdürlerinin özellikle yenilikçi
liderlik kapasitelerini güçlendirilmesi gerektiğini göstermektedir.
In this study, the relationship between the teacher
leadership and the leadership styles of the school principals and the
organizational learning status of the schools wasinvestigated. The research was
carried out with a sample of 635 randomly selected from school administrators
and teachers working in secondary schools in the Turkestan province of
Kazakhstan. Leadership Capacity Scale, Dimensions of Learning Organizations
Scale and Teacher Leadership Scale were used to collect data. Adaptation
studies were carried out for all three data collection tools. Descriptive and
predictive statistical methods were used in the analysis of the data. Results
show that teacher leadership is explained by school principals' leadership
styles and learning organization variables. In this sense, the findings of the
research offer important implications for Kazakhstan, which has made serious
efforts to reform the education system, and for other countries that continue
similar efforts. The results show that the capacity of schools as learning
organizations and innovative leadership of school principals should be
strengthened in order to develop teacher leadership, which is critical to the
success of educational reforms.