Sınıf Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Eğilimlerinin Belirlenmesi


Creative Commons License

Kale M., Baburşah D.

Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, cilt.5, sa.1, ss.75-88, 2017 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 5 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2017
  • Dergi Adı: Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Other Indexes
  • Sayfa Sayıları: ss.75-88
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Araştırmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetimi eğilimlerini belirlemek ve bu eğilimleri çeşitli değişkenler açısından incelemektir. Araştırma 2013-2014 eğitim-öğretim yılında Ankara ili Mamak ilçesi devlet okullarında görev yapan 420 sınıf öğretmeninin katılımıyla gerçekleşmiştir. Çalışma betimsel olup tarama modeline göre tasarlanmıştır. Sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetim eğilimlerini ortaya koymak amacıyla beş alt bölümde 47 maddelik "Sınıf Yönetimi Eğilimleri" ölçeği kullanılmıştır. Uygulama sonunda elde edilen veriler SPSS 15 paket programı ile analiz edilmiştir. Veri analizlerinde frekans, yüzde, aritmetik ortalama değerlerinin hesaplanması ile t-testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına bakıldığında; öğretmenlerin sınıf yönetimi eğilimleri çok iyi düzeyindedir, sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetimi eğilimleri cinsiyete göre kadınlar lehine sonuçlanırken, okutulan sınıf düzeyine, meslekteki hizmet süresine, öğrenci mevcuduna, mezun olunan eğitim düzeyine ve program türüne göre anlamlı bir farklılık göstermediği görülmüştür. Sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetimi eğilimlerinin 'plan program etkinlikleri', 'ilişki düzenlemeleri' ve 'sınıfın fiziki yapısının düzenlemesi' açısından, cinsiyete, okutulan sınıf düzeyine, meslekteki hizmet süresine, öğrenci mevcuduna, mezun olunan eğitim düzeyine ve program türüne göre anlamlı bir farklılık göstermediği saptanmıştır. Zaman yönetimi açısından, meslekte 16-20 yıl arasında çalışanların ve ön lisans mezunu olanların daha olumlu oldukları görülmüştür. Davranış yönetimi açısından kadın sınıf öğretmenlerinin lehine, 16-20 yıl arasında çalışanların ve 41-50 arası sınıf mevcuduna sahip olanların diğerlerine göre daha olumlu oldukları ortaya konmuştur. 


 The objective of the research is to determine classroom teachers’ approach to classroom management and to analyze such approaches in terms of various variables. The research has been conducted with the participation of 420 classroom teachers working for state schools in Mamak District of Ankara Province. The research was done using the survey method. A survey called ‘Classroom Management Approaches’ includes 47 items under five sub-units for the purposes of revealing the approaches of classroom management towards classroom management. Data was analyzed using SPSS 15 package program. For data analysis, frequency, arithmetic average, t-test and one-way analysis of variance (ANOVA) are employed. When we deal with the findings of research; teachers' approaches to classroom management means are found in high level, approaches of classroom teachers towards classroom management are concluded on the behalf of female in terms of gender, whereas no significant difference is found according to class level, experience, number of students, education level of teachers and program type. No significant difference is determined in approaches of classroom teachers towards classroom management according to gender, class level, experience, number of students, education level of teachers and program type in terms of ‘plan program tasks’, ‘relation arrangements’ and ‘arrangement of physical structure in class’. In terms of time management, teachers who have worked for 16-20 years as teachers and those who have two-year degree are found to be more positive than the other teachers. In terms of behavior management, results are for the favor of female teachers, those who have worked for 16-20 years as teachers and those who have 41-50 students have more positive results when compared to other teachers.