İlköğretim Öğrencilerinin Bilimsel Süreç Becerilerinin Geliştirilmesinde Okul Dışı Etkinlikler: Akvaryumda Balık Bakımı Görevleri


Çevik E., Temiz B. K.

X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Niğde, Türkiye, 27 - 30 Haziran 2012, cilt.1, ss.102

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: Niğde
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.102
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Hayır

Özet

Bilimsel Süreç Becerileri: Fen bilimlerinde öğrenmeyi kolaylaştıran, öğrencilerin

aktif olmasını sağlayan, kendi öğrenmelerinde sorumluluk alma duygusunu geliştiren,

öğrenmenin kalıcılığını artıran ayrıca araştırma yol ve yöntemlerini kazandıran temel

becerilerdir. Fen ve Teknoloji müfredat programlarının temel bileşenleri arasında yer alan

bu becerilerin kazandırılmasında okulda yapılan etkinlikler kadar, okul dışı etkinlikler de

önem taşımaktadır. Bu çalışma, bir okul dışı etkinlik olarak kurgulanan akvaryumda balık

besleme ödevlerinin, öğrencilerin bilimsel süreç becerilerini geliştirmede nasıl

kullanılabileceğini araştırma amacıyla yapılmıştır. Çalışmada nitel araştırma desenlerinden

durum çalışması kullanılmıştır. Çalışma, Niğde ilinde bulunan bir ilköğretim okulunda 6. 7.

ve 8. Sınıflarda öğrenim gören 17 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Çalışma 10 hafta

sürmüştür. Öğrencilere çeşitli akvaryum balıkları dağıtılmıştır. Öğrenciler daha önceden bu

balıklar hakkında herhangi bir ön bilgiye sahip olmayıp, balıkların sorumluluğunu almıştır.

Her öğrenci evinde uygun şartları sağlayarak balıklarının bakımını üslenmiştir.

Akvaryumda balık besleme görevi gibi görünen bu faaliyetler geri planda bazı bilimsel

süreç becerilerini çalıştırmıştır. Bu bilimsel süreç becerilerinin kullanımı, öğrenci

günlükleri ve grup görüşmelerinden takip edilmiştir. Bu seanslardan ve günlüklerden

toplanan veriler içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Bu analizler bir okul dışı

etkinlik olarak akvaryumda balık besleme görevlerinin öğrencilerin gözlem, sınıflama,

tahmin, çıkarım, bilgi ve veri toplama, verileri kaydetme, değişkenleri belirleme/

değiştirme, hipotez kurma, ölçme, karşılaştırma, sunma gibi bilimsel becerilerinin

kullanılmasını sağlamıştır.