Uygulamada Eğitim ve Yönetim Bilimleri Dergisi, cilt.3, sa.1, ss.35-52, 2023 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmanın amacı ilköğretim okullarında özel
gereksinimli öğrencilere yönelik olarak gerçekleştirilen destek eğitim odası
(DEO) uygulamasının değerlendirilmesidir. Özel gereksinimli öğrencileri,
eğitimlerine devam ederken belirli derslerde sınıftan alınarak birebir
eğitilmesi şeklinde gerçekleştirilen DEO, öğrencilerin akademik ve sosyal
gelişimlerini desteklemeye yöneliktir. Bu araştırma kapsamında DEO
uygulamasının değerlendirilmesi için okul yöneticileri ve öğretmenlerin görüşlerine
başvurulmuştur. Araştırma derinlemesine görüşme tekniğinin kullanıldığı nitel
bir araştırmadır. Çalışma grubu, Ankara ili Mamak İlçesinde destek eğitim odası
bulunan tüm ilkokullarda (92 okul) görev yapan yöneticiler ve DEO uygulaması
kapsamında eğitim veren öğretmenler arasından amaçlı örnekleme yöntemlerine
göre 5 okul yöneticisi ve 18’i öğretmen olmak üzere toplam 23 katılımcı ile
oluşturulmuştur. Araştırma verileri yarı yapılandırılmış görüşme formu
aracılığıyla toplanmıştır. Toplanan verilerin analizinde içerik analizi tekniği
kullanılmıştır. Analizler sonucunda DEO uygulamasının öğrencilerin akademik,
kişisel ve sosyal yönden geliştiren bir uygulama olduğu, özel gereksinim
öğrenciler için eğitimde fırsat eşitliği sağlanmasına katkı yapması gibi olumlu
sonuçları olduğu belirlenmiştir. Buna karşılık DEO uygulamalarının mevzuatta
belirtilen şekilde yapılmadığı, mevzuatın açıklık getirmediği konularda okullar
arasında farklılıklar olduğu, okulların fiziksel ve donanımsal olarak yetersiz
olduğu, DEO kapsamında ders vermekte olan öğretmenlerin hizmet öncesi veya
hizmet içi eğitim almadığı ortaya konmuştur.