Ağır ve/veya Çoklu Yetersizlikte Bağımsızlığa Atılan Adım: Akademik Olmayan Becerilerin Öğretimi, Evgin Çay,Burak Bozak, Editör, Vize Akademik, Ankara, ss.133-157, 2024
Bu bölümde, ağır ve çoklu yetersizlikten etkilenmiş öğrencilerde iletişim becerilerinin
geliştirilmesinin önemi ele alınmıştır. İletişim, bireylerin kendilerini ifade etmeleri,
sosyal ilişkiler kurmaları ve günlük yaşamda işlevsel bir şekilde yer almaları açısından
temel bir beceri olarak değerlendirilmektedir. Ancak, ağır ve çoklu yetersizlikten etkilenmiş
öğrenciler hem ifade edici hem de alıcı iletişimde ciddi zorluklar yaşamaktadır.
Bu durum, öğrencilerin sosyal ilişkiler kurmalarını, ihtiyaçlarını ifade etmelerini ve
çevreleriyle anlamlı etkileşimlerde bulunmalarını engellemektedir. İletişim becerilerindeki
bu eksikliklerin, öğrencilerin yaşamlarının birçok alanında izolasyona yol açtığı
vurgulanmıştır.
Ayrıca alternatif ve destekleyici iletişim sistemlerinin (ADİS) ağır ve çoklu yetersizlikten
etkilenmiş öğrenciler için sağladığı çözümler tartışılmıştır. Jestler, semboller,
işaret dili ve teknolojik araçlar gibi ADİS yöntemlerinin, sözel dil kullanamayan çocukların
çevreleriyle daha etkili bir şekilde iletişim kurmalarına olanak tanıdığı belirtilmiştir.
Ailelerin ve öğretmenlerin bu süreçte oynadığı kritik rol üzerinde durularak,
bireyselleştirilmiş eğitim stratejilerinin bu çocukların gelişimine nasıl katkıda bulunduğu
açıklanmıştır. Uygulanan bu yaklaşımların, çocukların sadece iletişim becerilerini
değil, aynı zamanda topluma katılımlarını ve bağımsızlıklarını güçlendirmeyi hedeflediği
ifade edilmiştir.