Ağır ve Çoklu Yetersizlikten Etkilenmiş Öğrencilerin İletişim Becerilerinin Geliştirilmesi


Şafak P., Kalaylı M. E.

Ağır ve/veya Çoklu Yetersizlikte Bağımsızlığa Atılan Adım: Akademik Olmayan Becerilerin Öğretimi, Evgin Çay,Burak Bozak, Editör, Vize Akademik, Ankara, ss.133-157, 2024

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Mesleki Kitap
  • Basım Tarihi: 2024
  • Yayınevi: Vize Akademik
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Sayfa Sayıları: ss.133-157
  • Editörler: Evgin Çay,Burak Bozak, Editör
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu bölümde, ağır ve çoklu yetersizlikten etkilenmiş öğrencilerde iletişim becerilerinin

geliştirilmesinin önemi ele alınmıştır. İletişim, bireylerin kendilerini ifade etmeleri,

sosyal ilişkiler kurmaları ve günlük yaşamda işlevsel bir şekilde yer almaları açısından

temel bir beceri olarak değerlendirilmektedir. Ancak, ağır ve çoklu yetersizlikten etkilenmiş

öğrenciler hem ifade edici hem de alıcı iletişimde ciddi zorluklar yaşamaktadır.

Bu durum, öğrencilerin sosyal ilişkiler kurmalarını, ihtiyaçlarını ifade etmelerini ve

çevreleriyle anlamlı etkileşimlerde bulunmalarını engellemektedir. İletişim becerilerindeki

bu eksikliklerin, öğrencilerin yaşamlarının birçok alanında izolasyona yol açtığı

vurgulanmıştır.

Ayrıca alternatif ve destekleyici iletişim sistemlerinin (ADİS) ağır ve çoklu yetersizlikten

etkilenmiş öğrenciler için sağladığı çözümler tartışılmıştır. Jestler, semboller,

işaret dili ve teknolojik araçlar gibi ADİS yöntemlerinin, sözel dil kullanamayan çocukların

çevreleriyle daha etkili bir şekilde iletişim kurmalarına olanak tanıdığı belirtilmiştir.

Ailelerin ve öğretmenlerin bu süreçte oynadığı kritik rol üzerinde durularak,

bireyselleştirilmiş eğitim stratejilerinin bu çocukların gelişimine nasıl katkıda bulunduğu

açıklanmıştır. Uygulanan bu yaklaşımların, çocukların sadece iletişim becerilerini

değil, aynı zamanda topluma katılımlarını ve bağımsızlıklarını güçlendirmeyi hedeflediği

ifade edilmiştir.