The Online Journal of Recreation and Sports, cilt.13, sa.1, ss.39-46, 2024 (Hakemli Dergi)
Bu araştırma, 2021-2022 eğitim-öğretim yılı okul sporları yıldız
kategorisinde dereceye girmiş sporcuların sabahçıl-akşamcıl durumlarına göre
sosyal duygusal öğrenme beceri düzeylerinin belirlenmesi amacıyla
yapılmıştır. Araştırmanın evrenini okul sporları yıldız kategorisi
müsabakalarında, farklı spor branşında dereceye giren 13-15 yaş arası 588
sporcu, örneklemini ise araştırmaya gönüllü katılan 203 erkek (%48,9) 212
kadın (%51,1) olmak üzere toplam 415 sporcu oluşturmuştur. Veri toplama
aracı olarak “Kişisel Bilgi Formu”, Sabahcıl-Akşamcıl Ölçeği ve “Sosyal
Duygusal Öğrenme Ölçeği” kullanılmıştır. Kadın sporcuların sabahçılakşamcıl olma durumlarına göre sosyal duygusal öğrenme düzeyleri arasında
anlamlı bir sonuç bulunmamışken (p>0,05) erkek sporcuların sabahçılakşamcıl olma durumlarına göre sosyal duygusal öğrenme düzeyleri arasında
sabahçıl sporcular lehine anlamlı farklılık elde edilmiştir (p<0,05). Sabahçılakşamcıl olma durumlarına göre takım ve bireysel spor yapan sporcular
arasında sosyal duygusal öğrenme becerilerinde anlamlı fark tespit
edilmemiştir (p>0,05). Araştırma sonucunda sabahçıl olan erkek sporcularda
sosyal duygusal öğrenme becerileri düzeylerinin pozitif etkilendiği sonucuna
ulaşılmıştır. Sporcuların psikolojik ve fizyolojik performansı ile birlikte sosyal
duygusal öğrenme beceri gelişim performansını da artırmak için sabahcılakşamcıl olma durumlarına göre antrenman programlarının düzenlenmesi
gerektiği söylenebilir.
This research was carried out to determine the social-emotional
learning skill levels of the athletes who were ranked in the school sports star
category in the 2021-2022 academic year, according to their morning-evening
situations. The universe of the research consisted of 588 athletes aged 13-15,
who ranked in different sports branches in school sports star category
competitions, and the sample consisted of 415 athletes, 203 men (48.9%) and
212 women (51.1%) who voluntarily participated in the research. “Personal
Information Form”, “Morningness-Eveningness Scale” and “Social
Emotional Learning Scale” were used as data collection tool. While there was
no significant result between the social-emotional learning levels of female
athletes according to their morning-evening status (p>0.05), there was a
significant difference between male athletes' social-emotional learning levels
according to their morning-evening status (p<0.05). There was no significant
difference in social-emotional learning skills between team and individual
athletes according to their morning-evening status (p>0.05). As a result of the
research, it was concluded that the social-emotional learning skills levels of
male athletes with morning sickness were positively affected. It can be said that
training programs should be arranged according to morning and evening
conditions in order to increase the social emotional learning and skill
development performance of the athletes as well as their psychological and
physiological performance.