Examination of the Self-Perception of The Parenting Role and Their Interest Towards Their Children of Mothers Who Have Children at Early and Late Ages


Creative Commons License

Balcı A., Aydın Kılıç Z. N., Tezel Şahin F., Tutkun C.

3rd INTERNATIONAL TURKIC AND WORLD WOMEN'S STUDIES CONGRESS, Erzurum, Türkiye, 04 Ekim 2024 - 06 Ocak 2025, ss.82-96, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Erzurum
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.82-96
  • Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırma okul öncesi dönemde çocuğu bulunan erken ve geç yaşta çocuk sahibi olan annelerin ebeveynlik rolüne ilişkin kendilik algısı ve çocuğa yönelik ilgilerinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmada örnekleme yöntemlerinden amaçsal örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Türkiye’de 57 farklı ilde; ilk çocuğunu 20 yaş altında dünyaya getiren 127 anne ve 38 yaş üzerinde dünyaya getiren 133 anne olmak üzere toplam 260 anne oluşturmuştur. Araştırmada annelerin demografik özelliklerini belirleyebilmek amacıyla araştırmacılar tarafından geliştirilen, "Kişisel Bilgi Formu"; annelerin ebeveynlik rolüne ilişkin kendilik algısını ölçmek amacıyla “Ebeveyn Rolüne İlişkin Kendilik Algısı Ölçeği” ve annelerin çocuklarına yönelik ilgisini ölçmek amacıyla “Çocuğa Yönelik Anne-Baba İlgisi Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma sonucunda annelerin Ebeveyn Rolüne İlişkin Kendilik Algısı ölçeği yeterlilik ve rol doyumu alt boyut puanlarında geç yaşta çocuk sahibi olan anneler lehine istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmuştur. Annelerin Çocuğa Yönelı̇k Anne-Baba İlgisi Ölçeği rol dengelemesi, kontrole yönelik ilgi, davranış geliştirmeye yönelik ilgi, okula yönelik ilgi, ilgileri geliştirmeye yönelik ilgi alt boyut puanlarında ve ölçek toplam puanı arasında geç çocuk sahibi olanlar lehine istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmuştur. Bu sonuçlara göre hem erken hem de geç yaşta anne olan kadınlara ebeveynliğe yönelik algıları ve çocuğa yönelik ilgilerini destekleyecek eğitim, seminer, vb. etkinlikler düzenlenmesi önerilebilir.