Fransızcanın Yabancı Dil Olarak Öğreniminde Üniversite Öğrencilerinin Öğrenme Stratejilerini Kullanımı


Creative Commons License

Özçelik N., Zenginaloğlu K.

International Journal of Languages’ Education and Teaching, cilt.11, sa.2, ss.82-97, 2023 (Hakemli Dergi)

Özet

Bu araştırma, Fransızcanın yabancı dil olarak öğreniminde üniversite öğrencilerinin kullandıkları öğrenme stratejilerini belirlemeyi amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda, yabancı dil öğrenme sürecinde kullanılan dil öğrenme stratejileri ile farklı değişkenler (stratejilerin kullanım düzeyleri, cinsiyet, sınıf düzeyi, not ortalaması ve yabancı dil İngilizce seviyeleri) arasındaki ilişki saptanmaya çalışılmıştır. Araştırmada betimsel tarama modeli kullanılmış, veriler nicel veri toplama tekniği ile elde edilmiştir. Araştırmanın katılımcıları, bir devlet üniversitesinde Fransızca Hazırlık ve Fransız Dili ve Edebiyatı Bölümünde öğrenim gören toplam 136 (100 kız, 36 erkek) gönüllü öğrenciden oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak, Özçelik (2012) tarafından Oxford (1990)’un “Dil Öğrenme Stratejileri Sınıflaması”na dayalı olarak geliştirilen “Yabancı Dil Öğrenme Stratejileri Ölçeği” (YDÖSÖ) kullanılmıştır. Elde edilen veriler, SPSS 22.0 paket programı kullanılarak betimsel istatistiklerle (ortalama, frekans, yüzde, standart sapma, bağımsız t-testi, Anova, Sheffe, Levene testi) analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, üniversite öğrencilerinin üst-bilişsel ve telafi stratejilerine yüksek düzeyde sahip oldukları ve bunu sırayla sosyal, bilişsel, bellek, duyuşsal ve diller arası stratejilerin izlediği görülmüştür. Strateji kullanımının öğrenenin dile daha çok hâkim olduğu 4. sınıf düzeyinde diğer sınıf düzeylerine göre daha yüksek olduğu saptanmıştır. Ayrıca orta ya da yüksek düzeyde başarılı olan öğrencilerin dil öğrenme stratejilerini başarısız öğrencilerden daha fazla kullandıkları görülmüştür.