International Journal of Languages’ Education and Teaching, cilt.11, sa.2, ss.82-97, 2023 (Hakemli Dergi)
Bu araştırma, Fransızcanın yabancı dil olarak öğreniminde üniversite öğrencilerinin
kullandıkları öğrenme stratejilerini belirlemeyi amaçlamaktadır. Bu amaç
doğrultusunda, yabancı dil öğrenme sürecinde kullanılan dil öğrenme stratejileri ile
farklı değişkenler (stratejilerin kullanım düzeyleri, cinsiyet, sınıf düzeyi, not ortalaması
ve yabancı dil İngilizce seviyeleri) arasındaki ilişki saptanmaya çalışılmıştır.
Araştırmada betimsel tarama modeli kullanılmış, veriler nicel veri toplama tekniği ile
elde edilmiştir. Araştırmanın katılımcıları, bir devlet üniversitesinde Fransızca Hazırlık
ve Fransız Dili ve Edebiyatı Bölümünde öğrenim gören toplam 136 (100 kız, 36 erkek)
gönüllü öğrenciden oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak, Özçelik (2012) tarafından
Oxford (1990)’un “Dil Öğrenme Stratejileri Sınıflaması”na dayalı olarak geliştirilen
“Yabancı Dil Öğrenme Stratejileri Ölçeği” (YDÖSÖ) kullanılmıştır. Elde edilen veriler,
SPSS 22.0 paket programı kullanılarak betimsel istatistiklerle (ortalama, frekans, yüzde,
standart sapma, bağımsız t-testi, Anova, Sheffe, Levene testi) analiz edilmiştir.
Araştırma sonuçlarına göre, üniversite öğrencilerinin üst-bilişsel ve telafi stratejilerine
yüksek düzeyde sahip oldukları ve bunu sırayla sosyal, bilişsel, bellek, duyuşsal ve
diller arası stratejilerin izlediği görülmüştür. Strateji kullanımının öğrenenin dile daha
çok hâkim olduğu 4. sınıf düzeyinde diğer sınıf düzeylerine göre daha yüksek olduğu
saptanmıştır. Ayrıca orta ya da yüksek düzeyde başarılı olan öğrencilerin dil öğrenme
stratejilerini başarısız öğrencilerden daha fazla kullandıkları görülmüştür.