Üniversite Öğrencilerinde Sağlığı Geliştirici Yaşam Biçimi Davranışları ve Kişilik Özelliklerinin Yaşam Kalitesine Etkileri


ESMER M.

Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi, cilt.12, sa.3, ss.105-110, 2024 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 12 Sayı: 3
  • Basım Tarihi: 2024
  • Doi Numarası: 10.30720/ered.1338533
  • Dergi Adı: Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.105-110
  • Gazi Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Amaç: Bu çalışmanın amaçları; (1) üniversite öğrencilerinde yaşam kalitesi, sağlıklı yaşam biçimi davranışları ve kişilik özelliklerini incelemek ve (2) yaşam kalitesi ile bu faktörler arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Gereç ve Yöntem: Bu kesitsel ankete lisans öğrencileri davet edildi. Çevrimiçi anketi toplam 263 öğrenci yanıtladı. Yaşam kalitesi, sağlıklı yaşam biçimi davranışları ve kişilik özellikleri sırasıyla; Kısa Form 36, Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Ölçeği ve Eysenck Kişilik Anketi kullanılarak değerlendirildi. Sonuçlar: Yaşam kalitesindeki genel sağlık ruhsal gelişim ve stres yönetimi ile zayıf fakat pozitif yönlü ilişkiliyken, nevrotik kişilik özelliği ile negatif yönde ilişkiliydi (p<0,001). Yaşam kalitesindeki duygusal rol ve sosyal işlev de nevrotik kişilik özelliği ile negatif yönde ilişkiliydi (p<0,001). Yaşam kalitesindeki ruh sağlığı fiziksel aktivite davranışı, ruhsal gelişim, kişilerarası ilişki ve stres yönetimi ile zayıf fakat pozitif yönlü ilişkiliyken, nevrotik kişilik özelliği ile orta derecede negatif yönde ilişkiliydi (p<0,001). Tartışma: Sonuçlar, yaşam kalitesindeki genel sağlık, enerji ve ruh sağlığı parametrelerinin ruhsal gelişim ve stres yönetimi ile olumlu ilişkilere sahip olduğunu ortaya koydu. Dahası, yaşam kalitesindeki çoğu parametre nevrotik kişilik özellikleriyle olumsuz yönde ilişkiliydi. Bu nedenle üniversite öğrencilerinde ruhsal gelişimi teşvik etmek, stres yönetimini öğretmek ve kişilik özelliklerini geliştirmek gerekmektedir.
Purpose: The aims of this study were (1) to examine the quality of life, health-promoting lifestyle, and personality traits, and (2) to determine the relationship between the quality of life, and these factors among university students. Material and Methods: The undergraduate students were invited in this crosssectional survey. A total of 263 students responded to the online survey. Quality of life, health-promoting lifestyle, and personality traits were assessed using the Short Form 36, Health-Promoting Lifestyle ProfileII, and Eysenck personality questionnaire, respectively. Results: General health was weakly and positively associated with spiritual growth, stress management, but negatively associated with neuroticism (p<0.001). Role emotional and social function were weakly and negatively associated with neuroticism (p<0.001). Mental health was weakly and positively associated with physical activity behaviour, spiritual growth, interpersonal relationship, stress management while it was moderately and negatively associated with neuroticism (p<0.001). Conclusion: The results revealed that the general health, vitality and mental health parameters in quality of life had positive relationships with spiritual growth and stress management. Moreover, most parameters in quality of life were negatively related to neuroticism personality traits. Therefore, it is necessary to encourage spiritual growth, teach stress management and improve personality traits in university students.